Exploreon-leren: spelen en onderzoeken
De Vries, N., Schrumpf, J. Hotze, A. (2020). Exploreon-leren: spelen en onderzoeken, HJK, 6, p 32-35
De Vries, N., Schrumpf, J. Hotze, A. (2020). Exploreon-leren: spelen en onderzoeken, HJK, 6, p 32-35
Het spelen in de kleuterklas moet in groep 3 vaak plaatsmaken voor het meer taakgericht werken aan kernvakken zoals rekenen-wiskunde en taal, wat voor een grote overgang zorgt. Om een natuurlijkere overgang te creëren tussen de kleuterbouw en groep 3 is op OBS de Meerpaal in Anna Paulowna het Exploreon opgezet in unit 3/4. Hierin staat het onderzoekend leren in thematisch ingerichte hoeken centraal, waarbij de leerlingen werken vanuit doelen voor rekenen-wiskunde en taal, maar waar ook ruimte is voor spel.
Boland, A. (2014). Doelgericht leren dichter bij het jonge kind. Platform Pabo 23, 3-4.