Hogeschool IPABO > Kenniscentrum > Projecten > W&T en rekenen

W&T en rekenen
Er is al het nodige geschreven over het verbinden van W&T met rekenen-wiskunde. Echter, aangezien leerkrachten hebben aangeven dat ze niet goed weten hoe ze rekenen-wiskunde en W&T kunnen combineren heeft het lectoraat W&T van Hogeschool IPABO samen met het lectoraat rekenen-wiskunde gepoogd om vanuit kenmerken van zowel rekenen-wiskunde als W&T, raakvlakken van beide gebieden te definiëren (Hotze en Keijzer, 2017).
Deze raakvlakken kunnen vervolgens een startpunt zijn om samen met leerkrachten onderwijs te ontwerpen. In de opleiding worden gezamenlijke bijeenkomsten verzorgd voor studenten door docenten van rekenen en W&T waarbij studenten vervolgens ook geïntegreerde lessen rekenen-W&T gaan ontwerpen en uitvoeren in de stageklas.
Publicaties
Taal en W&T – Hoe combineer je dat?
Hotze, A. (2023).Taal en W&T-hoe combineer je dat? In: Dekker, S., Krause, H. & Van Baren-Nawrocka (Red.). Wetenschappelijke doorbraken de klas in! Koning, Kinderen redden? En Magnetische knopen. Wetenschapsknooppunt Radboud Universiteit.
STEM-netwerk: leren van een landelijk lerend netwerk
Van der Zee, S., Bredeweg, B., Embrechts, A., Hotze, A., Jonker, V., Keijzer, R., Kruiskamp, M., Nieveen, N., Muller – van der Molen, A., Pennink, D., Pijls, M., & Poortman, C. (2023). STEM-netwerk: leren van een landelijk lerend netwerk. Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 44(2), 21-36.
Netwerkleren in Teacher Learning Groups
Hebing, R., Hotze, A., Mentink, R., Vrieling-Teunter, E. (2023). Netwerkleren in Teacher Learning Groups: ‘Ontwerpgerichte aanpak’ en ‘Diversiteit en gelijkwaardigheid’ als voorbeelden van ontwerpprincipes voor het pabo-curriculum. Tijdschrift voor lerarenopleiders, 44(3).