Hogeschool IPABO > Kenniscentrum > Projecten > Samen leren in de wijk

Samen leren in de wijk
Looptijd: april 2023januari 2024Samen leren in de wijk is een project waarbij drie scholen uit het schoolbestuur STWT (Stichting Westelijke Tuinsteden) in Amsterdam Nieuw-West en vijf creatieve wijkpartners uit Amsterdam Nieuw-West de handen ineen hebben geslagen om samen de verantwoordelijkheid te nemen voor het opgroeien van kinderen in de wijk (https://samenlerenindewijk.amsterdam/) . Met dit project worden dominante verhalen doorbroken over wat onderwijs is en wie er verantwoordelijk is voor onderwijs. Ook laat het project de kinderen hun wijk met nieuwe ogen zien.
Op verzoek van Samen leren in de wijk hebben we als lectoraat onderzocht hoe zij de impact van hun project zichtbaar kunnen maken. Dit deden we samen met Esther Kamara en Bodil Liesdek, onderzoekers van het HvA lectoraat Creative Media for Social Change. Dit heeft geresulteerd in het project Verhalen van waarde (Kamara et al., 2024).
Ons methodologische verhaal hierbij hebben we gepresenteerd tijdens de Onderwijs Research Dagen van 2024 (Leijgraaf et al., 2024). Het onderzoeksproject Verhalen van waarde is inmiddels beëindigd; bezien wordt nu op welke wijze de IPABO wellicht een wijkpartner in Samen leren in de wijk kan worden.
Publicaties
Sturen en loslaten. Investeren in een sterke leerkracht-leerlingrelatie.
El Khattabi, F. (2025). Sturen en loslaten. Investeren in een sterke leerkracht-leerlingrelatie. Talent, 27(1), 4-7. https://www.tijdschrifttalent.nl/art/50-8369_Sturen-en-loslaten
This is not America!: Attempts to foster Dutch teacher candidates’ critical consciousness of racial inequity
Leijgraaf, M., & Reeves, J. (2025). This is not America!: Attempts to foster Dutch teacher candidates’ critical consciousness of racial inequity. In C. M. Leider, C. L. Dobbs, & E. Nerlino (Ed.), Preparing antiracist teachers (pp. 23-38). Routledge. doi:10.4324/9781032685090-4
Practices of social-justice oriented teacher education: a review of the literature.
Hosseini, N., Leijgraaf, M., Gaikhorst, L., & Volman, M. (2024). Practices of social-justice oriented teacher education: a review of the literature. Frontiers in Education, 9:1432617. doi:10.3389/feduc.2024.1432617