Hogeschool IPABO > Kenniscentrum > Projecten > Protest!

Protest!
Omdat over Social Justice en Kansengelijkheid niet alleen gesproken en gedacht moet worden, en omdat we als opleiders, (aanstaand) leraren en onderzoekers niet alleen in onze klas willen werken aan een inclusieve leeromgeving, laten we ook op de straat onze stem horen. Zo stonden we op 22 maart 2025 met collega’s van Hogeschool IPABO op de Dam om ons verzet te tonen tegen fascisme. We maken ons zorgen over toenemende vreemdelingenhaat, vooroordelen, racisme, islamofobie en haat tegen mensen uit de queer community.
Op 24 mei 2025 is er weer een demonstratie waaraan we zullen deelnemen om als (aanstaand) leraren, lerarenopleiders, onderzoekers en andere onderwijsprofessionals een krachtig signaal af te geven. Sluit je aan!

Instellingen
Publicaties
Sturen en loslaten. Investeren in een sterke leerkracht-leerlingrelatie.
El Khattabi, F. (2025). Sturen en loslaten. Investeren in een sterke leerkracht-leerlingrelatie. Talent, 27(1), 4-7. https://www.tijdschrifttalent.nl/art/50-8369_Sturen-en-loslaten
This is not America!: Attempts to foster Dutch teacher candidates’ critical consciousness of racial inequity
Leijgraaf, M., & Reeves, J. (2025). This is not America!: Attempts to foster Dutch teacher candidates’ critical consciousness of racial inequity. In C. M. Leider, C. L. Dobbs, & E. Nerlino (Ed.), Preparing antiracist teachers (pp. 23-38). Routledge. doi:10.4324/9781032685090-4
Practices of social-justice oriented teacher education: a review of the literature.
Hosseini, N., Leijgraaf, M., Gaikhorst, L., & Volman, M. (2024). Practices of social-justice oriented teacher education: a review of the literature. Frontiers in Education, 9:1432617. doi:10.3389/feduc.2024.1432617