Professionele gecijferdheid
(Aanstaande) leraren basisonderwijs gebruiken vakkennis in hun onderwijs. Deze vakkennis voor rekenen-wiskunde wordt aangeduid als professionele gecijferdheid. De professionele gecijferdheid wordt in de Nederlandse lerarenopleidingen basisonderwijs getoetst middels de Wiscattoets en de landelijke kennisbasistoets. Het lectoraatsonderzoek hierbij richt zich op het verwerven van de professionele gecijferdheid en de relatie tussen professionele gecijferdheid en vakdidactische bekwaamheid.
Publicaties
Rekenen op spel. In: Boland, A., Aerden, I., Vancraeyveldt, I., Van de Weghe, J. (2022). De kracht van spel. Waar leerkrachten en kinderen elkaar ontmoeten.
Boland, A., & Van der Zalm, E., Keijzer, R. (2022). Rekenen op spel. In: Boland, A., Aerden, I., Vancraeyveldt, I., Van de Weghe, J. (2022). De kracht van spel. Waar leerkrachten en kinderen elkaar ontmoeten. Amsterdam: SWP, 157-185.
Denkend aan rekenen-wiskunde… Verslag van de 42e Panamaconferentie
Keijzer, R., de Vink, I., & Verbruggen, I. (2024). Denkend aan rekenen-wiskunde… Verslag van de 42e Panamaconferentie. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 44(2),53-59.
Kijk op wiskunde
Keijzer, R. & Van der Weijden, B. (2024). Kijk op wiskunde. Volgens Bartjens, 43(5), 32-35.