Hogeschool IPABO > Kenniscentrum > Projecten > Netwerk postkoloniale onderzoeksmethodologieën

Netwerk postkoloniale onderzoeksmethodologieën
Het lectoraat Kansengelijkheid heeft in januari 2024 een netwerk postkoloniale onderzoeksmethodologieën opgericht. Binnen dit netwerk lezen en bespreken we verschillende publicaties van onderzoekers die met hun onderzoek nadrukkelijk niet in koloniale valkuilen willen stappen. Momenteel lezen we, hoofdstuk voor hoofdstuk, het boek Indigenous Research Methodologies van Bagele Chilisa (2020).Omdat we al lezend ontdekken dat de context van waaruit een onderzoeker spreekt van belang is, zoeken we met elkaar naar postkoloniale onderzoeksmethodologieën die passen binnen de Nederlandse context – een nog weinig ontgonnen terrein.
Tussen de fysieke leesbijeenkomsten door ontmoeten we elkaar in korte online meetings wanneer één van de leden van het netwerk er behoefte aan heeft vanuit een postkoloniaal perspectief te sparren over methodologische vragen bij diens concrete onderzoek.
Publicaties
This is not America!: Attempts to foster Dutch teacher candidates’ critical consciousness of racial inequity
Leijgraaf, M., & Reeves, J. (2025). This is not America!: Attempts to foster Dutch teacher candidates’ critical consciousness of racial inequity. In C. M. Leider, C. L. Dobbs, & E. Nerlino (Ed.), Preparing antiracist teachers (pp. 23-38). Routledge. doi:10.4324/9781032685090-4
Practices of social-justice oriented teacher education: a review of the literature.
Hosseini, N., Leijgraaf, M., Gaikhorst, L., & Volman, M. (2024). Practices of social-justice oriented teacher education: a review of the literature. Frontiers in Education, 9:1432617. doi:10.3389/feduc.2024.1432617
“I am not the other”: A Yazidi American teacher’s identity work.
Reeves, J., Leijgraaf, M., & Gu, X. (2024). “I am not the other”: A Yazidi American teacher’s identity work. In Z. Tajeddin, & B. Yazan (Eds.), Language teacher identity tensions: Nexus of agency, emotion, and investment (pp. 160-175). Routledge. doi:10.4324/9781003402411-13