Hogeschool IPABO > Kenniscentrum > Projecten > Meetkunst

Meetkunst
In het project ‘Meetkunst’ werken leerkrachten, onderzoekers, pabo-docenten en educatief medewerkers van het Museum Boijmans van Beuningen samen aan een lessenserie en nascholing op het gebied van meetkunde en beeldende kunst. De inhoud van de lessenserie en nascholing bouwt voort op ervaringen die zijn opgedaan tijdens het Boijmans Taal- en rekenprogramma, waaraan het museum sinds 2013 samen met OBS De Taaltuin, de Fridtjof Nansenschool en de kunstenaar Wolf Brinkman de relatie tussen kunstlessen, museumbezoek en de vakken taal en rekenen op school onderzoekt.
De nascholing en lessen van het Meetkunst project zijn onderdeel van een door het NRO gefinancierd onderzoek ‘Meetkunde uit de kunst in de klas: Betekenisvolle rekenvaardigheden in een setting van onderzoekend en ontwerpend leren’. Hogeschool IPABO is een van de partners.
Publicaties
Kijk op wiskunde
Keijzer, R. & Van der Weijden, B. (2024). Kijk op wiskunde. Volgens Bartjens, 43(5), 32-35.
Denkend aan rekenen-wiskunde… Verslag van de 42e Panamaconferentie
Keijzer, R., de Vink, I., & Verbruggen, I. (2024). Denkend aan rekenen-wiskunde… Verslag van de 42e Panamaconferentie. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 44(2),53-59.
Denken in conceptuele doelen voor groep 1 en 2
Keijzer, R., Van Schaik, M., & Boland, A. (2023). Denken in conceptuele doelen voor groep 1 en 2. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 42(3), 41-55.