Hogeschool IPABO > Kenniscentrum > Projecten > Maakkunde

Maakkunde
Hogeschool IPABO en NEMO werken samen om maakkunde verder te verspreiden.Hogeschool IPABO en NEMO werken samen om maakkunde verder te verspreiden.
Maakkunde (www.maakkunde.nl) bestaat uit een praktische handleiding met lessuggesties die studenten en zittende leerkrachten helpt om onderzoekend en ontwerpend leren in de klas te brengen.
Maakkunde bestaat uit tien verschillende modules waaronder bijvoorbeeld elektriciteit, geluid, balans, irrigatie en chemie. In de modules gaan (aankomend) leerkrachten en leerlingen aan de slag met een uitdagend probleem en maken bijvoorbeeld een stofzuiger of ontwerpen een muziekinstrument. Hogeschool IPABO en NEMO werken hierin nauw samen en de training kan zowel bij Hogeschool IPABO als bij NEMO gevolgd worden.
Instellingen
Publicaties
Taal en W&T – Hoe combineer je dat?
Hotze, A. (2023).Taal en W&T-hoe combineer je dat? In: Dekker, S., Krause, H. & Van Baren-Nawrocka (Red.). Wetenschappelijke doorbraken de klas in! Koning, Kinderen redden? En Magnetische knopen. Wetenschapsknooppunt Radboud Universiteit.
STEM-netwerk: leren van een landelijk lerend netwerk
Van der Zee, S., Bredeweg, B., Embrechts, A., Hotze, A., Jonker, V., Keijzer, R., Kruiskamp, M., Nieveen, N., Muller – van der Molen, A., Pennink, D., Pijls, M., & Poortman, C. (2023). STEM-netwerk: leren van een landelijk lerend netwerk. Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 44(2), 21-36.
Netwerkleren in Teacher Learning Groups
Hebing, R., Hotze, A., Mentink, R., Vrieling-Teunter, E. (2023). Netwerkleren in Teacher Learning Groups: ‘Ontwerpgerichte aanpak’ en ‘Diversiteit en gelijkwaardigheid’ als voorbeelden van ontwerpprincipes voor het pabo-curriculum. Tijdschrift voor lerarenopleiders, 44(3).