Hogeschool IPABO > Kenniscentrum > Projecten > Lezen en de zaakvakken

Lezen en de zaakvakken
Binnen dit project worden de mogelijkheden onderzocht om lees- en zaakvakonderwijs te integreren, gebruikmakend van rijke teksten, waarmee kinderen aangezet worden tot dieper lezen. Dit project vindt plaats in samenwerking met het lectoraat Wetenschap en technologie.
Publicaties
Een boekenclub als aanjager van de leesmotivatie en de literaire competentie van pabostudenten. In J. Dera & R. van Steensel (Reds.)
Boerma, I. (2024). Een boekenclub als aanjager van de leesmotivatie en de literaire competentie van pabostudenten. In J. Dera & R. van Steensel (Reds.) Lezen in beweging. Ontwikkelingen in leesbevordering, lees- en literatuuronderwijs, digitaal lezen en toetsing (p.49-62). Eburon.
Kijk naar jezelf! Universitaire pabostudenten ontwerpen en onderzoeken een geïntegreerd aanbod taal en rekenen-wiskunde
Veldhuis, M. & Boerma, I. (2024). Kijk naar jezelf! Universitaire pabostudenten ontwerpen en onderzoeken een geïntegreerd aanbod taal en rekenen-wiskunde. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 43(5), 46-52.
Boek en burgerschap
Bruins, B., Boerma, I., Bruijsten, L., & Jongstra, W. (2023). ‘Boek en burgerschap’. Interactie op de lerarenopleiding over de inzet van rijke, schurende en naburige jeugdliteraire teksten in het burgerschapsonderwijs. 36ste Conferentie Onderwijs Nederlands, 65-68.