Hogeschool IPABO > Kenniscentrum > Projecten > Lees Evolutie

Lees Evolutie
In dit omvangrijke NWA-ORC-project met als Engelse titel ‘Becoming Literate in a Digital Age. Adapting reading education in the Netherlands’ werken wo- en hbo-onderzoekers samen met leerlingen, docenten, schoolbesturen, lerarenopleiders, methodenmakers en -uitgevers, toetsspecialisten en beleidsmakers aan structurele verbetering van het Nederlandse leesonderwijs, rekening houdend met onze steeds digitaler wordende samenleving. De kick-off van het project was op 26 januari 2024. Het project loopt tussen 2024 en 2032 met de Universiteit Utrecht als penvoerder.
Publicaties
Een boekenclub als aanjager van de leesmotivatie en de literaire competentie van pabostudenten. In J. Dera & R. van Steensel (Reds.)
Boerma, I. (2024). Een boekenclub als aanjager van de leesmotivatie en de literaire competentie van pabostudenten. In J. Dera & R. van Steensel (Reds.) Lezen in beweging. Ontwikkelingen in leesbevordering, lees- en literatuuronderwijs, digitaal lezen en toetsing (p.49-62). Eburon.
Kijk naar jezelf! Universitaire pabostudenten ontwerpen en onderzoeken een geïntegreerd aanbod taal en rekenen-wiskunde
Veldhuis, M. & Boerma, I. (2024). Kijk naar jezelf! Universitaire pabostudenten ontwerpen en onderzoeken een geïntegreerd aanbod taal en rekenen-wiskunde. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 43(5), 46-52.
Boek en burgerschap
Bruins, B., Boerma, I., Bruijsten, L., & Jongstra, W. (2023). ‘Boek en burgerschap’. Interactie op de lerarenopleiding over de inzet van rijke, schurende en naburige jeugdliteraire teksten in het burgerschapsonderwijs. 36ste Conferentie Onderwijs Nederlands, 65-68.