Lees en leef je in! Boeken en Burgerschap.
Boerma, I., & Leijgraaf, M. (2020). Lees en leef je in! Boeken en Burgerschap. JSW, 104(7), 6-9.
In dit omvangrijke NWA-ORC-project met als Engelse titel ‘Becoming Literate in a Digital Age. Adapting reading education in the Netherlands’ werken wo- en hbo-onderzoekers samen met leerlingen, docenten, schoolbesturen, lerarenopleiders, methodenmakers en -uitgevers, toetsspecialisten en beleidsmakers aan structurele verbetering van het Nederlandse leesonderwijs, rekening houdend met onze steeds digitaler wordende samenleving. De kick-off van het project was op 26 januari 2024. Het project loopt tussen 2024 en 2032 met de Universiteit Utrecht als penvoerder.
Boerma, I., & Leijgraaf, M. (2020). Lees en leef je in! Boeken en Burgerschap. JSW, 104(7), 6-9.
Boerma, I. & Boland, A. (2022). Diversiteit in prentenboeken. Over verliefde koningen en prinses Kevin. HJK 49 (7), 6-9.
Veldhuis, M. & Boerma, I. (2024). Kijk naar jezelf! Universitaire pabostudenten ontwerpen en onderzoeken een geïntegreerd aanbod taal en rekenen-wiskunde. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 43(5), 46-52.
Boerma, I. (2024). Een boekenclub als aanjager van de leesmotivatie en de literaire competentie van pabostudenten. In J. Dera & R. van Steensel (Reds.) Lezen in beweging. Ontwikkelingen in leesbevordering, lees- en literatuuronderwijs, digitaal lezen en toetsing (p.49-62). Eburon.