Hogeschool IPABO > Kenniscentrum > Projecten > Kritische digitale geletterdheid

Kritische digitale geletterdheid
Looptijd: april 2024 - maart 2025Hoe kun je als leerkracht wijs handelen bij het gebruik van technologie in het onderwijs? Welke waarden kunnen op het spel komen te staan zodra je technologie inzet? Die vragen proberen we met lerarenopleiders en pabostudenten te beantwoorden in dit project. Het project is een samenwerking tussen de Universiteit Utrecht en de Hogeschool iPabo.
Instellingen
Publicaties
This is not America!: Attempts to foster Dutch teacher candidates’ critical consciousness of racial inequity
Leijgraaf, M., & Reeves, J. (2025). This is not America!: Attempts to foster Dutch teacher candidates’ critical consciousness of racial inequity. In C. M. Leider, C. L. Dobbs, & E. Nerlino (Ed.), Preparing antiracist teachers (pp. 23-38). Routledge. doi:10.4324/9781032685090-4
Practices of social-justice oriented teacher education: a review of the literature.
Hosseini, N., Leijgraaf, M., Gaikhorst, L., & Volman, M. (2024). Practices of social-justice oriented teacher education: a review of the literature. Frontiers in Education, 9:1432617. doi:10.3389/feduc.2024.1432617
“I am not the other”: A Yazidi American teacher’s identity work.
Reeves, J., Leijgraaf, M., & Gu, X. (2024). “I am not the other”: A Yazidi American teacher’s identity work. In Z. Tajeddin, & B. Yazan (Eds.), Language teacher identity tensions: Nexus of agency, emotion, and investment (pp. 160-175). Routledge. doi:10.4324/9781003402411-13