Grote Rekendag
Het reken-wiskundeonderwijs bestaat vaak uit het maken van sommen en vraagt in het algemeen weinig onderzoekswerk van leerlingen. Dat is niet het geval tijdens de Grote Rekendag. Dan zijn leerlingen bij rekenen-wiskunde een dagdeel lang met tal van onderzoeksactiviteiten bezig.
De Grote Rekendag is een activiteit van de Universiteit Utrecht en Uitgever Malmberg. Hogeschool IPABO leverde tot 2018 de projectleider en enkele ontwerpers in het auteursteam.
Het materiaal van vorige edities kan kosteloos gedownload worden. In het tijdschrift Volgens Bartjens zijn verschillende artikelen over de Grote Rekendag verschenen.
Instellingen
Publicaties
Rekenen op spel. In: Boland, A., Aerden, I., Vancraeyveldt, I., Van de Weghe, J. (2022). De kracht van spel. Waar leerkrachten en kinderen elkaar ontmoeten.
Boland, A., & Van der Zalm, E., Keijzer, R. (2022). Rekenen op spel. In: Boland, A., Aerden, I., Vancraeyveldt, I., Van de Weghe, J. (2022). De kracht van spel. Waar leerkrachten en kinderen elkaar ontmoeten. Amsterdam: SWP, 157-185.
Denkend aan rekenen-wiskunde… Verslag van de 42e Panamaconferentie
Keijzer, R., de Vink, I., & Verbruggen, I. (2024). Denkend aan rekenen-wiskunde… Verslag van de 42e Panamaconferentie. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 44(2),53-59.
Kijk op wiskunde
Keijzer, R. & Van der Weijden, B. (2024). Kijk op wiskunde. Volgens Bartjens, 43(5), 32-35.