Hogeschool IPABO > Kenniscentrum > Projecten > Expertisecentrum CASE

Expertisecentrum CASE
Looptijd: 2022-2026Donderdag 15 september 2022 is het expertisecentrum CASE (Centre for Arts and Sciences Education) gestart. Deze nieuwe, unieke discipline overstijgende samenwerking van zes hogescholen, waaronder Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, Hogeschool IPABO en een ROC is gericht op praktijkgericht onderzoek naar onderwijsvernieuwing en maatschappelijke innovatie. Namens IPABO maakt het lectoraat Wetenschap en technologie deel uit van het expertisecentrum.
Kennis en ervaring uit het werkveld en praktijkgericht onderzoek worden in CASE gebundeld en gedeeld. Regionaal, nationaal en op termijn internationaal. Uitdrukkelijk wordt gezocht naar de grenzen en snijvlakken van de vakgebieden en wordt in labs, events en trainingen gekeken waar kunst, science en burgerschap elkaar versterken. Met het lab als een regionale proeftuin, een leergemeenschap of plek waar proefondervindelijk onderzoek gedaan wordt.
Instellingen
Publicaties
Taal en W&T – Hoe combineer je dat?
Hotze, A. (2023).Taal en W&T-hoe combineer je dat? In: Dekker, S., Krause, H. & Van Baren-Nawrocka (Red.). Wetenschappelijke doorbraken de klas in! Koning, Kinderen redden? En Magnetische knopen. Wetenschapsknooppunt Radboud Universiteit.
STEM-netwerk: leren van een landelijk lerend netwerk
Van der Zee, S., Bredeweg, B., Embrechts, A., Hotze, A., Jonker, V., Keijzer, R., Kruiskamp, M., Nieveen, N., Muller – van der Molen, A., Pennink, D., Pijls, M., & Poortman, C. (2023). STEM-netwerk: leren van een landelijk lerend netwerk. Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 44(2), 21-36.
Netwerkleren in Teacher Learning Groups
Hebing, R., Hotze, A., Mentink, R., Vrieling-Teunter, E. (2023). Netwerkleren in Teacher Learning Groups: ‘Ontwerpgerichte aanpak’ en ‘Diversiteit en gelijkwaardigheid’ als voorbeelden van ontwerpprincipes voor het pabo-curriculum. Tijdschrift voor lerarenopleiders, 44(3).