Hogeschool IPABO > Over IPABO > Dr. Ronald Keijzer
Dr. Ronald Keijzer
Lector Rekenen en WiskundeHogeschool IPABO
For English: see below.
Dutch/Nederlands
Ronald Keijzer studeerde wiskunde en promoveerde in 2003 aan de Vrije Universiteit van Amsterdam op een proefschrift rond het leren van breuken. Hij was mede-auteur van de TAL-boeken voor de bovenbouw van de basisschool, projectleider van de Grote Rekendag en van het TRaP-project over taal in de reken-wiskundeles. Hij heeft meegewerkt aan de Kennisbasis rekenen-wiskunde voor de pabo’s en gaf gaf leiding aan het actualiseren van de kennisbasis in 2017. Hij zat in het redactieteam van de kennisbasistoets rekenen-wiskunde voor de pabo.
Sinds 2009 is Ronald Keijzer werkzaam als lector rekenen-wiskunde en didactiek aan de Hogeschool IPABO. Hij is hoofdredacteur van Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek en geeft leiding aan de onderzoeksgroep van ELWIeR.
English
Ronald Keijzer started his career as primary mathematics teacher educator in 1988 and combines research and educating pre-service and in-service teachers since. Also from 1988 he is involved in the national mathematics network and for several years took a leading position in organising network activities including conferences for all mathematics teacher educators in the Netherlands.
In 1985 Ronald Keijzer received master degree in mathematics. His PhD research started much later and focussed on fraction learning and, more general, on formal mathematics in primary school. Keijzer received his PhD degree in 2003 at the Vrije Universiteit in Amsterdam.
Ronald Keijzer was project leader for several projects on mathematics education, including the TRaP-project on language in mathematics education, the Big Mathematics Day, an event for Dutch school showing the richness of mathematics, and Mathematics in Play, aimed at stimulating mathematics in young children’s spontaneous play.
Keijzer participated in national and international projects for learning strands for primary school, mathematics assessment in primary teacher education and teacher educator development. He is editor in chief of the journal ‘Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek’ (Development and Research in mathematics education).
From 2009 Ronald Keijzer is professor of applied sciences in mathematics education at IPABO University of Applied Sciences in Amsterdam.
Publicaties van Dr. Ronald Keijzer
Rekenvaardigheid en keuze pilot jonge kind
Keijzer, R. (2022). Rekenvaardigheid en keuze pilot jonge kind. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 42(1), 41-49
Burgerschap laten aangrijpen bij meten
Van Waveren, J. & Keijzer, R. (2022). Burgerschap laten aangrijpen bij het meten. Volgens Bartjens, 41(5), 15-17.
Computational thinking: van het klaslokaal naar het curriculum van de lerarenopleiding
Hebing, R., Hotze, A., & Keijzer, R. (2022). Computational thinking: van het klaslokaal naar het curriculum van de lerarenopleiding. Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek, 41(5), 41-47.
Focus op ‘evidence based’ dreigt onderwijs te verarmen
Keijzer, R. & Bruin-Muurling, G. (2022, april 26). Focus op ‘evidence based’ dreigt onderwijs te verarmen. ScienceGuide.
Rekendoelen halen kan voor alle kinderen
Jonker, V. & Keijzer, R. (2022). Rekendoelen halen kan voor alle kinderen. Praxis bulletin, 39(8), 7-11.
Mathematics in play
Keijzer, R., Peltenburg, M., Van Schaik, M., Boland, A., & Van der Zalm, E. (2021). Mathematics in play. In M. Van den Heuvel-Panhuizen, & A. Kullberg (Eds.), Proceedings of the ICME-14 Topic Study Group 1 Mathematics education at preschool level (pp. 51-59). Shanghai: ICME14.
Samen ontwerpen van de Grote Rekendag
Van Haeften, N.I. & Keijzer, R. (2022). Samen ontwerpen van de Grote Rekendag. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 41(4), 61-72.
Wiskundige denkactiviteiten in het PO
Bruin-Muurling, G. & Keijzer, R. (2022, februari 9). Wiskundige denkactiviteiten in het PO. Verkregen van YouTube.
Leer ze rekenen
Ros, B., Hickendorff, M., Keijzer, R., & Van Luit, H. (2022). Leer ze rekenen. Praktische inzichten uit onderzoek voor leraren basisonderwijs. Meppel: Didactief Onderzoek/Ten Brink
Ontwikkeling studielast rekenen-wiskunde 2009 – 2021
Keijzer, R. (2021). Ontwikkeling studielast rekenen-wiskunde 2009 – 2021. Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek, 41(2), 50-62.