Hogeschool IPABO > Over IPABO > Dr. Monique Leijgraaf
Dr. Monique Leijgraaf
Lector KansengelijkheidMonique Leijgraaf is in 2001 gepromoveerd in de geesteswetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam. Sinds 1999 werkt ze aan Hogeschool IPABO, eerst als opleider en tussen 2005 en 2013 als lector Diversiteit & kritisch burgerschap. Daarna was zij tot 2022 senior onderzoeker binnen dit domein. Met ingang van 1 januari 2022 is zij lector Kansengelijkheid binnen Hogeschool IPABO. Als onderzoeker is ze ook internationaal actief. Zo is ze lange tijd één van de voorzitters geweest van het Research and Development Center ‘Education for Social Justice, Equity and Diversity’ van de Association for Teacher Education in Europe (ATEE). Daarnaast werkt ze samen met collega-onderzoekers van de University of Lincoln Nebraska en Newcastle University.
Publicaties van Dr. Monique Leijgraaf
“I honestly don’t understand how this System can exist.” Promoting Social Justice & Equity by disrupting the Master Narrative.
Leijgraaf, M. (2022). “I honestly don’t understand how this System can exist.” Promoting Social Justice & Equity by disrupting the Master Narrative. Amsterdam / Alkmaar: Hogeschool IPABO
Inaugural speech when accepting the position as ‘lector’ / researcher on Social Justice & Equity at University of Applied Sciences IPABO Amsterdam / Alkmaar on June 21, 2022
“Ik snap oprecht niet hoe dit Systeem kan bestaan.” Bevorderen van Kansengelijkheid door het doorbreken van de Master Narrative.
Leijgraaf, M. (2022). “Ik snap oprecht niet hoe dit Systeem kan bestaan.” Bevorderen van Kansengelijkheid door het doorbreken van de Master Narrative. Amsterdam / Alkmaar: Hogeschool IPABO.
Kansengelijkheid in het onderwijs: een Social Justice perspectief
Hosseini, N., Leijgraaf, M., Gaikhorst, L., & Volman, M. (2021). Kansengelijkheid in het Onderwijs: een Social Justice Perspectief voor de Lerarenopleiding. Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 42(4), 15-25
Bonding in Newcomer Education: An Empirical Exploration.
Groot de, I., Berg van den, B., Leijgraaf, M., & Kate ten, L. (2019, May). Bonding in Newcomer Education: An Empirical Exploration. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 18(5), 89-110.
On Earlier Positivistic Approaches Versus Current Social Justice Orientations.
Leijgraaf M. (2019) On Earlier Positivistic Approaches Versus Current Social Justice Orientations. In: Peters M. (eds) Encyclopedia of Teacher Education. Springer, Singapore
‘De Spanning die niet op te lossen is, benoemen en bespreken’.
Leijgraaf, M., & Janssens, M. (2019, December 18). ‘De Spanning die niet op te lossen is, benoemen en bespreken’. https://nivoz.nl/nl/de-spanning-die-niet-op-te-lossen-is-benoemen-en-bespreken
Gemengde Scholen als kritische Wegwijzers.
Leijgraaf, M. (2019, December). Gemengde Scholen als kritische Wegwijzers. Waardenwerk (78-79), 158-159.
Hart voor Leren en Vernieuwen. Tien Jaar Master Leren en Innoveren in Utrecht.
Berg van den, B., Koster, B., & Leijgraaf, M. (red.) (2018). Hart voor Leren en Vernieuwen. Tien Jaar Master Leren en Innoveren in Utrecht. Amersfoort: eigen beheer.
Tank & I. Tank, or the Randomness of Birth. An Essay / Tank, of de Toevalligheid van Geboorte. Een Essay.
Leijgraaf, M. (2017). Tank & I. Tank, or the Randomness of Birth. An Essay / Tank, of de Toevalligheid van Geboorte. Een Essay. Utrecht: COS Publishing House / Uitgeverij Cos.
Opleidingsonderwijs dat tot denken uitdaagt. De inspiratie van Hannah Arendt.
Leijgraaf, M. (2017). Opleidingsonderwijs dat tot denken uitdaagt. De inspiratie van Hannah Arendt. In J. Berding, Aan het werk met Hannah Arendt. Professionals in Onderwijs, Zorg en Sociaal Werk (pp. 67-83). Leusden: ISVW Uitgevers.