IPABO maakt gebruik van cookies om de bezoekers van onze website de best mogelijke ervaring te bieden en voor het analyseren van bezoekersgedrag waarmee we onze website kunnen verbeteren.

Dr. Michiel Veldhuis

Associate Lector Rekenen en wiskunde
Hogeschool IPABO
Universiteit Utrecht

Michiel Veldhuis studeerde cognitieve ontwikkelingspsychologie en wiskunde en promoveerde in 2015 aan de Universiteit Utrecht op een proefschrift rond het ontwikkelen en gebruiken van formatieve toetstechnieken bij rekenen-wiskunde in het basisonderwijs. Sinds 2018 is hij docent-onderzoeker rekenen-wiskunde bij Hogeschool IPABO en sinds 2024 associate lector bij het Radiantlectoraat rekenen-wiskunde (samenwerking tussen hogescholen de Kempel, Driestar, KPZ, Thomas More en IPABO).

Daarnaast is hij voor een dag in de week als universitair docent reken-wiskundedidactiek in dienst bij het Freudenthal Instituut van de Universiteit Utrecht. Hij heeft sinds 2018 zitting in het bestuur van de Nederlandse Vereniging voor de Ontwikkeling van het Reken-WiskundeOnderwijs (NVORWO) en is van 2019-2025 secretaris van het bestuur van de Europese vereniging voor onderzoek in het wiskundeonderwijs (ERME).

Publicaties van Dr. Michiel Veldhuis

Rekenen en wiskunde Primair onderwijs

Fifth-grade students solving linear equations supported by physical experiences

Otten, M., Van den Heuvel-Panhuizen, M., Veldhuis, M., & Heinze, A. (2019). Fifth-grade students solving linear equations supported by physical experiences. In U. T. Jankvist, M. Van den Heuvel-Panhuizen, & M. Veldhuis (Eds.), Proceedings of the Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (pp. 646–653). Freudenthal Group & Freudenthal Institute, Utrecht University and ERME.

Rekenen en wiskunde Primair onderwijs

Developing algebraic reasoning in primary school using a hanging mobile as a learning supportive tool

Otten, M., Van den Heuvel-Panhuizen, M., Veldhuis, M., & Heinze, A. (2019). Developing algebraic reasoning in primary school using a hanging mobile as a learning supportive tool / El desarrollo del razonamiento algebraico en educación primaria utilizando una balanza como herramienta de apoyo. Journal for the Study of Education and Development / Infancia y Aprendizaje, 42(3), 615–663

Scroll to top