Hogeschool IPABO > Over IPABO > Dr. Michiel Veldhuis
Dr. Michiel Veldhuis
Associate Lector Rekenen en wiskundeHogeschool IPABO
Universiteit Utrecht
Michiel Veldhuis studeerde cognitieve ontwikkelingspsychologie en wiskunde en promoveerde in 2015 aan de Universiteit Utrecht op een proefschrift rond het ontwikkelen en gebruiken van formatieve toetstechnieken bij rekenen-wiskunde in het basisonderwijs. Sinds 2018 is hij docent-onderzoeker rekenen-wiskunde bij Hogeschool IPABO en sinds 2024 associate lector bij het Radiantlectoraat rekenen-wiskunde (samenwerking tussen hogescholen de Kempel, Driestar, KPZ, Thomas More en IPABO).
Daarnaast is hij voor een dag in de week als universitair docent reken-wiskundedidactiek in dienst bij het Freudenthal Instituut van de Universiteit Utrecht. Hij heeft sinds 2018 zitting in het bestuur van de Nederlandse Vereniging voor de Ontwikkeling van het Reken-WiskundeOnderwijs (NVORWO) en is van 2019-2025 secretaris van het bestuur van de Europese vereniging voor onderzoek in het wiskundeonderwijs (ERME).
Publicaties van Dr. Michiel Veldhuis
Sneeuwpoppen als wiskundig object
Stuber, S. & Veldhuis, M. (2022). Sneeuwpoppen als wiskundig object. Volgens Bartjens, 41(3), 15-17.
Rekenen-wiskunde in de lift
Keijzer, R., Bakker, K., Stuber, S., & Veldhuis, M. (2021). Rekenen-wiskunde in de lift. Marktplaats 27, 30-31.
Kansen doordenken vanuit vakdidactiek rekenen-wiskunde
Keijzer, R., Keers, F., Doing, D., Otten, M., Stuber, S. &, Veldhuis, M. (2021). Kansen doordenken vanuit vakdidactiek rekenen-wiskunde. Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 42(4), 4-8.
Mathematics in the news and prospective teachers’ professional mathematical literacy
Stuber, S., Veldhuis, M., & Keijzer, R. (2021). Mathematics in the news and prospective teachers’ professional mathematical literacy. The Australian Mathematics Education Journal, 3(3), 4-7.
Op weg naar NVORWO onderzoeksagenda
Keijzer, R. & Veldhuis, M. (2020). Op weg naar NVORWO onderzoeksagenda. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 40(2), 53-62.
Are physical experiences with the balance model beneficial for students’ algebraic reasoning? An evaluation of two learning environments for linear equations
Otten, M., Van den Heuvel-Panhuizen, M., Veldhuis, M., Boom, J., & Heinze, A. (2020). Are physical experiences with the balance model beneficial for students’ algebraic reasoning? An evaluation of two learning environments for linear equations. Education Sciences, 10(6), 163.
Van Luit behoeft nuancering
Keijzer, R. & Veldhuis, M. (2019). Van Luit behoeft nuancering. DidactiefOnline
Discussie reken-wiskundeonderwijs
Keijzer, R., & Veldhuis, M. (2019). Discussie reken-wiskundeonderwijs. JSW, 2019(9), 12-15
Fifth-grade students solving linear equations supported by physical experiences
Otten, M., Van den Heuvel-Panhuizen, M., Veldhuis, M., & Heinze, A. (2019). Fifth-grade students solving linear equations supported by physical experiences. In U. T. Jankvist, M. Van den Heuvel-Panhuizen, & M. Veldhuis (Eds.), Proceedings of the Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (pp. 646–653). Freudenthal Group & Freudenthal Institute, Utrecht University and ERME.
Developing algebraic reasoning in primary school using a hanging mobile as a learning supportive tool
Otten, M., Van den Heuvel-Panhuizen, M., Veldhuis, M., & Heinze, A. (2019). Developing algebraic reasoning in primary school using a hanging mobile as a learning supportive tool / El desarrollo del razonamiento algebraico en educación primaria utilizando una balanza como herramienta de apoyo. Journal for the Study of Education and Development / Infancia y Aprendizaje, 42(3), 615–663