Hogeschool IPABO > Over IPABO > Dr. Inouk Boerma
Dr. Inouk Boerma
Associate Lector LezenHogeschool IPABO
Inouk Boerma is in 2016 gepromoveerd aan de Vrije Universiteit Amsterdam op een onderzoek naar leesplezier en leesbegrip bij kinderen in de bovenbouw van de basisschool. Zij heeft een achtergrond in de Taalwetenschap en Nederlands als Tweede Taal. Sinds 2012 is zij werkzaam op de IPABO als docent/onderzoeker en sinds 2023 als Associate Lector Lezen. Haar proefschrift was aanleiding om de minor Leesplezier te ontwikkelen voor derdejaars pabostudenten. Vervolgens heeft zij de afstudeerrichting Lezen ontwikkeld voor vierdejaars pabostudenten die in studiejaar 2023/2024 is gestart. In haar onderzoek staat de vraag centraal hoe het leesbegrip en het leesplezier van kinderen, maar ook van (aankomend) leerkrachten, verbeterd kan worden. Inouk participeert in nationale netwerken, zoals de Kennistafel Effectief Leesonderwijs en PaboPlatform van Stichting Lezen.
Publicaties van Dr. Inouk Boerma
Over verliefde koningen en Prinses Kevin.
Boerma, I., & Boland, A. (2022). Diversiteit in prentenboeken. Over verliefde koningen en Prinses Kevin. HJK, 6-9.
Lees en leef je in!
Boerma, I., & Leygraaf, M. (2020). Lees en leef je in! JSW(7), 6-9.
Setting the scene for story engagement
Boerma, I. (2016). Setting the scene for story engagement: On determinants of primary school children’s reading enjoyment and comprehension. Amsterdam: VU.
Mind mapping during interactive book reading in early childhood classrooms
Boerma, I., van der Wilt, F., Brouwer, R., van der Schoot, M., & van der Veen, C. (2021). Mind mapping during interactive book reading in early childhood classrooms: Does it support young children’s language abilities? Early Education and Development.
Boek en burgerschap
Bruins, B., Boerma, I., Bruijsten, L., & Jongstra, W. (2023). ‘Boek en burgerschap’. Interactie op de lerarenopleiding over de inzet van rijke, schurende en naburige jeugdliteraire teksten in het burgerschapsonderwijs. 36ste Conferentie Onderwijs Nederlands, 65-68.
Dicht op de huid van de samenleving
Jongstra, W., & Boerma, I. (2023). Dicht op de huid van de samenleving. Bijdragen aan effectief leesonderwijs. Th&ma Hoger Onderwijs, 5, 48-53.
The effect of three interactive reading approaches on language ability
van der Wilt, F., Boerma, I., van Oers, B., & van der Veen, C. (2019). The effect of three interactive reading approaches on language ability: An exploratory study in early childhood education. European Early Childhood Education Research Journal, 27(4), 566-580.
Een boekenclub als aanjager van de leesmotivatie en de literaire competentie van pabostudenten. In J. Dera & R. van Steensel (Reds.)
Boerma, I. (2024). Een boekenclub als aanjager van de leesmotivatie en de literaire competentie van pabostudenten. In J. Dera & R. van Steensel (Reds.) Lezen in beweging. Ontwikkelingen in leesbevordering, lees- en literatuuronderwijs, digitaal lezen en toetsing (p.49-62). Eburon.
Kijk naar jezelf! Universitaire pabostudenten ontwerpen en onderzoeken een geïntegreerd aanbod taal en rekenen-wiskunde
Veldhuis, M. & Boerma, I. (2024). Kijk naar jezelf! Universitaire pabostudenten ontwerpen en onderzoeken een geïntegreerd aanbod taal en rekenen-wiskunde. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 43(5), 46-52.
Diversiteit in prentenboeken. Over verliefde koningen en prinses Kevin.
Boerma, I. & Boland, A. (2022). Diversiteit in prentenboeken. Over verliefde koningen en prinses Kevin. HJK 49 (7), 6-9.