Hogeschool IPABO > Over IPABO > Dr. Annerieke Boland
Dr. Annerieke Boland
Lector Jonge KindAnnerieke Boland promoveerde, na haar studie Nederlands en Algemene taalwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam, op een onderzoek naar spontane taalverwerving van jonge kinderen. Sinds 2005 is ze als docent werkzaam aan Hogeschool IPABO en ze werkt daar sinds 2014 als lector Jonge kind. Samen met collega’s en professionals uit het veld doet ze onderzoek naar spelend leren van kinderen tussen 2 en 8 jaar in de kinderopvang en het onderwijs aan kinderen.
Daarnaast is ze opleider op het gebied van jonge kind-onderwijs voor (aankomende) leerkrachten en pedagogisch educatief medewerkers. Ze geeft regelmatig lezingen of workshops voor het veld. In haar werk ligt sterk de nadruk op de (to)taalontwikkeling van kinderen en op de interactievaardigheden van de professional binnen de context van spel.
Publicaties van Dr. Annerieke Boland
Mathematics in play
Keijzer, R., Peltenburg, M., Van Schaik, M., Boland, A., & Van der Zalm, E. (2021). Mathematics in play. In M. Van den Heuvel-Panhuizen, & A. Kullberg (Eds.), Proceedings of the ICME-14 Topic Study Group 1 Mathematics education at preschool level (pp. 51-59). Shanghai: ICME14.
Webinar: Professional development in ‘Mathematics in play’
Keijzer, R., Peltenburg, M., Zalm, E., & Boland, A. (2021). Professional development in ‘Mathematics in play’ (webinar)
‘Taal én spel verrijken – Aansluiten bij doen-alsof spel’.
Zalm, E. van der, Boland, A. en Damhuis, R. (2018). ‘Taal én spel verrijken – Aansluiten bij doen-alsof spel’ HJK, maart 2018, pp. 4 t/m 7
Het andere perspectief. Subjectwording in het onderwijs aan jonge kinderen.
Boland, A. (2018) Het andere perspectief. Subjectwording in het onderwijs aan jonge kinderen. Pedagogiek in Praktijk 105, pp. 14-19
Het jonge kind. Educatie en onderwijs aan kinderen van 2 tot 8 jaar.
Lectoraatsplan 2018-2022. Het jonge kind. Educatie en onderwijs aan kinderen van 2 tot 8 jaar.
‘Spelverhalen in de groep: mijn verhaal, jouw verhaal, ons verhaal.’
Boland, A. en De Waard, H. (2018). ‘Spelverhalen in de groep: mijn verhaal, jouw verhaal, ons verhaal.’ In: Dobber, M. en Van Oers, B. (2017). Spelen en leren op school. Assen: Van Gorcum.
Betrokkenheid als kompas. Scaffolding in Kaleidoscoop.
Boland, A. (2017). Betrokkenheid als kompas. Scaffolding in Kaleidoscoop. Utrecht: NJI.
Taaldenkgesprekken tijdens spel.
Damhuis, R., Zalm, E. van der, Boland, A. (2016). Taaldenkgesprekken tijdens spel. HJK (44) 4, pp.17-19.
VVE-programma’s: obstakel of houvast?
Boland, A., Schonewille, J., Schuyt, I. van der (2016). VVE-programma’s: obstakel of houvast? HJK (43) 6, pp 16-19.
Van kring naar spel. Taalstimulering op een VVE-locatie.
Veldhuis, D., Arbouw, A., Boland, A. (2015). Van kring naar spel. Taalstimulering op een VVE-locatie. HJK 43 (3), pp 10-13.