Opbrengsten opleidersmiddag
De opleidersmiddag van oktober stond geheel in het teken van de onderwijsvernieuwing. Met bijna 100 deelnemers van 26 besturen was de belangstelling groot. Schoolopleiders, instituuts-opleiders en docenten vonden elkaar op onze locatie Alkmaar.
Het bestuursakkoord en de herijking van kerndoelen en kennisbasis zijn onder meer aanleiding voor deze curriculumvernieuwing, waarin we gaan werken met leeruitkomsten i.p.v. de bekwaamheidseisen. De aanwezigen werden meegenomen in het ontwerpproces vanuit ‘backward design’: van landelijke eisen naar de leeruitkomsten en van leeruitkomsten naar het bouwen van een consistent curriculum.
Een samenvatting van de 5 workshops, waarin het werkveld en opleiding met elkaar in gesprek gingen.
Herontwerp PLG-lijn op de opleidingsscholen
De professionele leergemeenschap (PLG) is dé plek waar de koppeling wordt gelegd tussen theorie en praktijk. Er is behoefte aan werken vanuit vaste thema’s, gekoppeld aan de inhoud van het opleidingscurriculum en leeruitkomsten. De PLG kan worden aangevuld met vraagstukken omtrent schoolontwikkeling. Sommige bestaande keuzemodules zouden gemakkelijk in een werkplek-PLG passen.
Werkplekleren en programmatisch toetsen
Het beoordelen van werkplekleren mag holistischer, d.w.z. meerdere meetmomenten en meerdere beoordelaars, met een grotere rol voor de mentor. Belangrijk uitgangspunt is meer eigenaarschap voor de student vanuit een ontwikkelingsgerichte aanpak met formatieve toetsing en continue feedback.
Leeruitkomsten vs. behalen van leerdoelen
De leeruitkomsten werden herkend, maar mogen meer vakoverstijgend beschreven zijn. Goede communicatie over werken met leeruitkomsten naar mentoren en schoolopleiders is essentieel. Het integreren van de leeruitkomsten binnen PLG’s zou een verrijking zijn.
Een mindful veranderlandschap
Inzichten van twee persona’s en kansen voor online onderwijsaanbod zijn besproken. Dat gesprek onderstreepte de kracht van sámen optrekken tussen werkveld én opleiding.
Professionaliseren van opleiders
Leer studenten vooral hoe ze moeten denken i.p.v. wat ze moeten denken. Consequentie: voorleven van vaardigheden als reflecteren, proactief zijn en verantwoordelijkheid nemen door álle opleiders.
Het is mooi om te merken hoe de opleidingsmiddag zorgt voor meer inbreng en draagvlak voor de onderwijsvernieuwing.
Dat krijgt een vervolg in de vorm van een ‘werkgroep werkveld’. Op naar de volgende stap!
Lees hier het volledige verslag van de opleidersmiddag van 15 oktober 2024.