Header image

Zo! wil ik leren rekenen

Rijke rekenlessen voor het primair onderwijs

Samen nadenken en discussiëren over video-opnamen van rijke reken-wiskundelessen die zijn gegeven door ervaren leerkrachten onder begeleiding van Annette Markusse, hoofdredacteur van het tijdschrift Volgens Bartjens.

Deel deze opleiding

"*" geeft vereiste velden aan

Je naam*
Ontvanger*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Informatieblad aanvragen

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Hidden
Hidden

In de module analyseren we video-opnamen van rekenlessen waarin leerlingen niet alleen leren hoe je iets uitrekent, maar ook worden aangespoord om na te denken over het achterliggende wiskundige concept. Hierdoor ontwikkelen ze inzicht in de aanpak en begrijpen ze waarom die werkt. Deze lessen zijn gepubliceerd op de website van Volgens Bartjens:
https://www.volgens-bartjens.nl/?r=88

We hopen dat de gezamenlijke discussie rondom deze lessen je aanzet tot reflectie en je uitdaagt om rekenen-wiskunde op een rijke en betekenisvolle manier te onderwijzen.

Zo! wil ik leren rekenen

Het programma bestaat uit zes bijeenkomsten, waarvan de invulling een gezamenlijk proces is, afgestemd op jouw eigen behoeften en leervragen. Mogelijke onderwerpen zijn:

  • Rijke rekenlessen: hoe kun je ruimte geven aan leerlingen om zelf na te denken?
  • Differentiëren in de reken-wiskundeles: hoe kun je je onderwijs zo inrichten dat alle leerlingen worden uitgedaagd?
  • Concept kerndoelen: wat houden de nieuwe kerndoelen in en hoe kun je daar binnen je onderwijs invulling aan geven?
  • Zorgen voor verbinding: waarom is het belangrijk dat leerlingen een netwerk van wiskundige relaties ontwikkelen en wat is daarvoor nodig?
  • Rekenen op referentieniveau 1S: wat houdt dit niveau in en hoe kun je daar naartoe werken?

 

Deel deze opleiding

"*" geeft vereiste velden aan

Je naam*
Ontvanger*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Informatieblad aanvragen

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Hidden
Hidden
Doelen
Doelen
  • Het ontwikkelen van een flexibele en responsieve praktijk door samen met collega’s reken-wiskundelessen te analyseren en vanuit meerdere perspectieven te overwegen.
  • Het creëren van een klassencultuur waarin nieuwsgierigheid en het wiskundig denken van kinderen centraal staan.
  • Het uitbreiden van je vakdidactisch repertoire met reken-wiskundelessen die naast de methode kunnen worden gegeven.
  • Inzicht krijgen in actuele ontwikkelingen binnen het reken-wiskundeonderwijs.
Doelgroep
Doelgroep

Leerkrachten voor groep 3 tot en met 8.

Omvang
Omvang

6 bijeenkomsten van 2 uur, aan de hand van videobeelden van rijke reken-wiskundelessen, uitgevoerd door ervaren leerkrachten. Afsluitende bijeenkomst met presentaties.

Investering
Investering

De kosten bedragen € 695,- de prijs is inclusief administratie- en materiaalkosten en certificaat. Bij deelname van meerdere collega’s binnen hetzelfde schoolbestuur: € 100, korting per persoon.

Toelatingseisen
Toelatingseisen

Leerkrachten, coördinatoren en docenten gericht op reken-wiskundeonderwijs voor groep 3 tot en met 8.

Certificering
Certificering

Na het succesvol afronden van de module ontvang je een certificaat.

Periode
Periode

De module start in februari 2025 op woensdagmiddagen op de locatie Amsterdam.

Adviesgesprek

Marcel van der Zee helpt
je bij het zetten van je
volgende carrièrestap!

Adviesgesprek aanvragen
Marcel van der Zee Studieadviseur