Specialist Jonge Kind & VVE
Hoe creëer je een rijke speelleeromgeving, waarin kinderen in de volle breedte worden uitgedaagd? Dat leer je op deze praktijkgerichte opleiding.
Werk jij in het po, vo of mbo en heb of ambieer je een leidinggevende taak in het onderwijs? En wil je een bijdrage leveren aan de schoolontwikkeling? De opleiding Teacher Leader / Middenmanagement voorziet in deze leerdoelen.
Tijdens de opleiding worden verschillende aspecten van leiderschap belicht. Onderwerpen zijn verandermanagement, coachen en begeleiden en communicatie. Persoonlijk leiderschap staat centraal. In de rol van coördinator of leidinggevende van een projectteam zet je in op vernieuwing van het onderwijs, waarbij je aansluiting zoekt bij de visie van je school. Je leert hoe je betrokkenheid en eigenaarschap bij collega’s creëert, zodat je veranderingen samen duurzaam kunt doorvoeren. Na afronding van de opleiding kun jij als persoonlijk leider een blijvende bijdrage leveren aan de leerprestaties van de leerlingen.
Je vergroot je kennis over visie, veranderprocessen en onderstromen in een organisatie. Je gaat aan de slag met een onderzoeksplan. De verschillende belanghebbenden en hun rol, ook binnen de directe omgeving van de school, worden hierin meegenomen.
Met coach-technieken leer je hoe je anderen kunt inspireren om inzicht krijgen in een veranderproces, hun verantwoordelijkheid te nemen, en zelf te zoeken naar oplossingen. Er wordt daarbij ook aandacht besteed aan analyse en onderstromen in een organisatie.
Je krijgt inzicht in communicatieprocessen en hun bijbehorende sturingskenmerken, waaronder verschillende typen feedback en de effecten daarvan in professionele organisaties. Je reflecteert op je eigen communicatiegedrag en de effecten daarvan op anderen. Je werkt met voorbeelden uit je eigen praktijk, zodat je expliciet kunt maken wat de effecten zijn op jouw persoonlijk leiderschap en communicatie.
Aan het begin van de opleiding formuleer je persoonlijke leerdoelen waaraan je wilt werken tijdens het opleidingstraject. De opleiding biedt relevante literatuur en theoretische achtergrond, maar is vooral praktisch ingericht. Er zijn diverse bijeenkomsten, waarbij je in groepen werkt. Daarnaast neem je een deel van de leerstof tot je via ‘social learning’, binnen je eigen organisatie en de online community van onze digitale leeromgeving. Hiermee sluiten we aan bij de wensen van de lerende in de 21e eeuw. Je voert regie over je eigen leerproces en neemt zelf verantwoordelijkheid voor jouw leren waar, wanneer en met wie je dat wilt.
Na afronding van de opleiding kun jij als persoonlijk leider een blijvende bijdrage leveren aan de leerprestaties van de leerlingen.
De opleiding is bedoeld voor leraren, intern begeleiders, bouwcoördinatoren, locatie-leiders en teamleiders uit het po, vo en mbo. Het is van belang dat de keuze voor deze opleiding wordt ondersteund door de directie. Daarbij is het belangrijk dat je gefaciliteerd wordt om de opdrachten in de praktijk uit te kunnen voeren ter ondersteuning, verbetering en/of vernieuwing van het onderwijs en de organisatie.
De opleiding duurt 1 jaar en omvat 15 dagdelen van 3 uur (waaronder en tweedaagse in een conferentieoord). De gemiddelde studiebelasting bedraagt 224 uur.
Naast de gezamenlijke bijeenkomsten werken we in leerteams en met een digitale leeromgeving. De resterende tijd besteed je aan literatuurstudie, het uitvoeren van praktijkopdrachten, intervisie, onderzoeken en het houden van een eindpresentatie.
De opleidingskosten zijn €2.995 (inclusief arrangementkosten).
In de opleiding maken we gebruik van aanbevolen literatuur en werken we met een digitale omgeving.
Voorafgaand aan of aan het begin het traject vindt een criteriumgericht interview plaats waarin je je ambitie, loopbaan en loopbaanwensen toelicht. Samen verkennen we over welke kennis en vaardigheden een leidinggevende moet beschikken en welke persoonskenmerken hierbij passen.
De opleiding wordt afgesloten met een twee beroepsproducten en een persoonlijk ontwikkelplan als afsluiting van de tweedaagse. Wanneer je de opleiding succesvol hebt afgerond, ontvang je het postbachelor IPABO-diploma Teacher Leader / Middenmanagement.
Cursusdagen 16.00-19.30 uur inclusief pauze en avondeten.
Tijden op de tweedaagse: 4 dagdelen
Dag 1: inloop 09.00 uur – start 09.30-12.30 uur (lunch) en 13.30-17.30 uur + diner
Dag 2: inloop 09.00 uur – start 09.30-12.30 uur (lunch) en 13.30-15.30 uur
Zwart gedrukt = Fysieke bijeenkomst
Wo. 11-09-2024: Introductie
Wo. 25-09-2024: Richting Geven
Wo. 02-10-2024: Leerteambijeenkomst
Wo. 09-10-2024: Richting Geven (Socratische) intervisie
Wo. 16-10-2024: Leerteambijeenkomst
Wo. 23-10-2024: Organisatie inrichten
28-10-2024 t/m 03-11-2024: Herfstvakantie
Wo. 06-11-2024: Leerteams en eventueel schoolbezoek
Wo. 13-11-2024: Organisatie inrichten (Socratische) intervisie
Wo. 27-11-2024: Leerteams en eventueel schoolbezoek
Wo. 04-12-2024: Inleveren beroepsproduct
Wo. 11-12-2024: Leerteams en eventueel schoolbezoek
23-12-2024 t/m 05-01-2025: Kerstvakantie Noord
Wo. 08-01-2025: Leerteams en eventueel schoolbezoek
Ma. 13-01-2025: Communicatie (Tweedaagse)
Di. 14-01-2025: Communicatie (Tweedaagse)
Wo. 22-01-2025: Leerteams en eventueel schoolbezoek
Wo. 29-01-2025: Leidinggeven onderwijsprogramma
Wo. 05-02-2025: Leerteams en eventueel schoolbezoek
Wo. 12-02-2025: Leidinggeven onderwijsprogramma (Socratische) intervisie
17-02-2025 t/m 23-02-2025: Voorjaarsvakantie Noord
Wo. 05-03-2025: Leerteams (en eventueel voortgangsgesprekken)
Wo. 12-03-2025: Leidinggeven verandermanagement
Wo. 26-03-2025: Leerteams en eventueel schoolbezoek
Wo. 02-04-2025: Leidinggeven verandermanagement
Wo. 09-04-2025: Leerteambijeenkomst Inleveren beroepsproduct(en)
Wo. 16-04-2025: Presentaties en afronden (in leerteams)
28-04-2025 t/m 04-05-2025: Meivakantie Noord
Wo. 14-05-2025: Diplomeren
14-07-2025 t/m 24-08-2025: Zomervakantie Noord