Teacher Leader / Middenmanagement
Werk jij in het po, vo of mbo en heb of ambieer je een leidinggevende taak in het onderwijs? Deze opleiding voorziet in al deze leerdoelen.
IPABO is gesloten van 22 december tot 6 januari. Heb je een vraag? Bekijk dan onze contactpagina. Fijne vakantie!
Jonge kinderen ontwikkelen zich in spel. Dat weet jij als leraar in het primair onderwijs als geen ander. Maar hoe creëer je een rijke speelleeromgeving, waarin kinderen in de volle breedte worden uitgedaagd? Dat leer je op deze praktijkgerichte opleiding, waarbij je ook je eigen lessen systematisch onder de loep neemt.
In opleiding komen onder andere de volgende aspecten aan bod:
Je werkt zowel aan je eigen inhoudelijke deskundigheid en vaardigheid in de groep, als aan verbetering van het onderwijs in je school via praktijkonderzoek.
Veranderkunde is een geïntegreerd onderdeel van de opleiding waarbij je tools in handen krijgt om je collega’s te ondersteunen en veranderingen te implementeren.
De opleiding Jonge kind is een praktijkgerichte opleiding voor leraren in het primair onderwijs die dieper in willen gaan op de spelontwikkeling van jonge kinderen. Je leert hoe je een aanbod van betekenisvolle en speelse activiteiten creëert. Ook word je uitgedaagd je eigen onderwijspraktijk systematisch onder de loep te nemen. Hoe kunnen de kansen voor lerend spelen versterkt worden in de eigen groep, het onderbouwteam en het beleid van de school? Wat zijn de effecten van veranderingen op het gedrag van de kinderen in je groep? En hoe kun je collega’s betrekken bij de ontwikkeling van lerend spelen?
Er worden verschillende werkwijzen ingezet:
Tijdens de opleiding werk je aan je eigen portfolio en een praktijkonderzoek in je eigen school. Hierop krijg je tussentijds feedback. Je rondt je onderzoek af met een presentatie voor de groep en een artikel.
Aan het eind van de opleiding ben je in staat om het onderwijs aan jonge kinderen binnen de school verder vorm te geven vanuit de vier invalshoeken: inhoud, begeleiding, ontwikkeling en beleid. Hierbij ben je in staat steeds gebruik te maken van actuele theorie en eigen praktijkonderzoek vanuit het idee dat jonge kinderen met jouw hulp lerend spelen en leren spelen.
Een Specialist Jonge Kind heeft vier rollen. Hij of zij:
We gaan uit van een holistische benadering van het kind, waarin de natuurlijke nieuwsgierigheid en ontdekkingsdrang worden ondersteund. Welbevinden, betrokkenheid en kind-initiatief staan steeds centraal. Daarvoor is kennis nodig van de brede ontwikkeling, met bijzondere nadruk op de spelontwikkeling.
In deze opleiding vergroot je je vaardigheden om de ontwikkeling van kinderen te observeren en te registreren. Je ontwerpt en organiseert betekenisvol spelaanbod dat past bij de leerbehoeften van de kinderen in de groep. Je vormt een eigen visie en kunt die vertalen naar concreet handelen. Je bent in staat over die visie te communiceren en die vervolgens in te passen in het schoolbeleid. Je gaat systematisch werken aan verbeteractiviteiten via praktijkgericht onderzoek. Je inspireert collega’s en werkt samen verbeterprocessen uit. Hierbij worden inzichten uit de organisatie- en veranderkunde en het werken met een professionele leergemeenschap (plg) doelgericht ingezet.
Leraren (speciaal) basisonderwijs, die werkzaam zijn in de onderbouw, eventueel met de taak van onderbouwcoördinator of VVE-coördinator. De opleiding is ook interessant voor IB-ers en voor leraren in groep 3 die hun onderwijs meer willen vormgeven vanuit spel.
Richtlijn: 20 dagdelen van 3,5 uur in 1,5 jaar. Daarnaast zijn er 4 onbegeleide intervisie-bijeenkomsten van 3 uur in leerteams.
De opleiding omvat 400 uur studiebelasting. De overige studie-uren besteed je aan de eigen dagelijkse praktijk en aan verschillende vormen van zelfstudie.
De kosten per deelnemer bedragen € 3.850,-. De kosten voor boeken en materialen bedragen ongeveer € 150,-.
Wanneer je de opleiding succesvol hebt afgerond ontvang je het diploma Specialist Jonge Kind.