Omgevingsbewustzijn ontwikkelen met een digitale tool
Rijborz, D., & Veldhuis, M. (2024). Omgevingsbewustzijn ontwikkelen met een digitale tool. Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 3(45), 1-20.
De onderzoekslijn Onderwijs en (leer)technologie richt zich op de vraag hoe je onderwijs versterkt en verrijkt met technologie en welke kennis en vaardigheden leerkrachten en leerlingen nodig hebben om bewust met onderwijstechnologie om te gaan. De kenniskring wordt geleid door associate lector dr. Rianne van den Berghe en is verbonden aan de master Onderwijs en Technologie van de Marnix Academie, Hogeschool IPABO en Hogeschool de Kempel.
De kenniskring doet onderzoek naar verschillende vraagstukken rondom onderwijs en (leer)technologie. Op welke manier is technologie van meerwaarde voor het onderwijs? Hoe ga je om met ethische kwesties die het gebruik van technologie oproept? Hoe ondersteun je leerkrachten bij het inzetten van technologie? Hoe geef je onderwijs rondom digitale geletterdheid vorm? Hoe zorg je ervoor dat technologie verschillen tussen leerlingen verkleint in plaats van vergroot? Uitgangspunt is dat technologie geen doel op zich is, maar als middel dient om onderwijs beter vorm te geven.
Rijborz, D., & Veldhuis, M. (2024). Omgevingsbewustzijn ontwikkelen met een digitale tool. Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 3(45), 1-20.
Wezendonk, A., & Veldhuis, M. (2024). Adaptieve leersystemen en de didactische besluitvorming van basisschoolleerkrachten bij rekenen-wiskunde. Tijdschrift OnderwijsPraktijk Studies, 2.
Hebing, R., Hotze, A., & Keijzer, R. (2022). Computational thinking op de lerarenopleiding basisonderwijs: een praktijkverkenning. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 42(2), 54-69.
Hebing, R., Hotze, A., & Keijzer, R. (2022). Computational thinking: van het klaslokaal naar het curriculum van de lerarenopleiding. Volgens Bartjens – Ontwikkeling en Onderzoek, 41(5), 41-47.