Vakbekwaamheid Bewegingsonderwijs Blok 1
Hoe houd je de motivatie vast in het gymlokaal en daarbuiten? Tijdens de post-hbo-opleiding Bewegingsonderwijs leer je daar alles over. In blok 1 'Aanbieden van activiteiten' wordt specifiek ...
Van leraren wordt steeds meer verwacht dat ze de leiding nemen bij de ontwikkeling van onderwijs. Ze moeten ook invloed uitoefenen op zaken die hun eigen klas of hun eigen vak overstijgen. Tijdens het traject Leiderschap van leraren ontwikkel en onderzoek je samen met collega’s van andere scholen leiderschap rondom onderwijsontwikkeling en veranderprocessen.
Je krijgt de unieke kans om gelijktijdig een persoonlijk leiderschapstraject én een traject gericht op schoolontwikkeling te doorlopen. Deze leergang is al twee keer succesvol aangeboden voor leraren in het voortgezet onderwijs. Nu wordt deze ook aangeboden voor leraren in het basisonderwijs en middelbaar beroepsonderwijs.
Leiderschap van leraren, ook wel teacher leadership, kan veel verschillende vormen aannemen. Het kan gaan om leiderschap vanuit een formele positie; denk aan de taken van een taalcoördinator, bouwcoördinator of schoolopleider. Maar het kan ook gaan om leiderschap vanuit een informele positie, waarbij leraren ideeën, ondersteuning of advies geven over het eigen team, de eigen school, het bestuur, maar ook daarbuiten.
Teacher leadership vereist dat scholen en schoolleiders leiderschap delen. Van leraren wordt dan weer verwacht dat zij deze vorm van leiderschap leren herkennen, vertalen naar handelen en anderen daarbij betrekken. Leiderschap van leraren komt pas tot wasdom als leraren inzicht krijgen in verander- en implementatieprocessen, samenwerkingsverbanden en niet in de laatste plaats in de eigen kwaliteiten, valkuilen en patronen.
Deze leergang wordt in nauwe samenwerking verzorgd door de Hogeschool van Amsterdam en Hogeschool IPABO.
Daarmee leidt de leergang tot de volgende opbrengsten:
De doelgroep bestaat uit leraren die in het basis- of voortgezet onderwijs of middelbaar beroepsonderwijs werken. Die 3 jaar of meer onderwijservaring hebben. En die met 2 andere collega’s uit hun school of bestuur de ambitie hebben om hun leiderschap te ontwikkelen; bij te dragen aan de ontwikkeling van hun school; en om daar collega’s in mee te nemen. Zij koppelen hun persoonlijke ontwikkelvraag aan een ambitie voor hun team en hun school.
Richtlijn: Het programma bestaat uit 6 werkbijeenkomsten van 9.30-16.30 (januari-mei 2024). Naast de gezamenlijke bijeenkomsten werken we in leerteams en met een digitale leeromgeving. De resterende tijd besteed je aan literatuurstudie, het uitvoeren van praktijkopdrachten, intervisie, onderzoeken en het houden van een eindpresentatie.
In totaal zijn er 112 studiebelastingsuren.
De kosten bedragen € 1.490,-.
De intake vindt plaats op de eigen school in een groepsgesprek met de kandidaten en de leidinggevende. De datum wordt vastgesteld na aanleveren van de aanmeldingsformulieren.
Ben jij die leidinggevende professional van buiten het onderwijs die de ambitie heeft om door te groeien tot basisschooldirecteur? Volg dan de zij-instroomopleiding Directeur Basisonderwijs.
Binnen het onderwijs bestaat op dit moment een tekort aan leidinggevenden. Er is behoefte aan mensen met leidinggevende kwaliteiten, ook vanuit andere sectoren, om door te groeien tot basisschooldirecteur. Professionals met relevante leidinggevende ervaring binnen andere sectoren kunnen onder bepaalde voorwaarden een leidinggevende functie verwerven binnen het onderwijs. Het volgen van de zij-instroomopleiding stelt je in staat om als schooldirecteur effectief leiding te geven binnen het basisonderwijs.
Je werkt aan het vertalen van leiderschapsthema’s naar het onderwijs (zoveel mogelijk praktijkgericht). We werken met leerlijnen (zie hieronder). Je wordt zowel begeleid vanuit de opleiding alsook (in overleg) door een coach op de werkplek. Verder vorm je met een aantal medecursisten een leerteam.
Het programma van de opleiding bestaat uit de volgende leerlijnen:
En de doorlopende leerlijnen:
En een verdieping (onderwijskundig deel) van de volgende leerlijnen:
Je start de opleiding met een intake en een oriëntatietraject. Tijdens de opleiding is er veel aandacht voor werkplekleren. Een werkplek of stageplek is noodzakelijk om praktijkervaring op te doen (wij kunnen daarin eventueel bemiddelen). In de leerlijnen is er aandacht voor literatuur, onderzoek en persoonlijk leiderschap. Daarnaast voer je praktijkopdrachten uit die de bouwstenen zijn voor de uitwerkingen en een presentatie waarmee de opleiding wordt afgesloten.
De opleiding is bedoeld voor zij-instromers die:
De opleiding omvat een oriëntatietraject en de opleiding en omvat 560 uur studietijd (bestaande uit contacttijd, literatuurstudie, het uitvoeren van praktijkopdrachten, onderzoek en het maken van een portfolio).
De opleiding kost € 9.925,- (de arrangementskosten zijn hierbij inbegrepen).
Een schoolbestuur kan een tegemoetkoming aanvragen voor de kosten van de opleiding, begeleiding en studieverlofkosten van een instromer buiten het onderwijs die schoolleider wil worden: https://www.dus-i.nl/subsidies/instroom-schoolleiders-po-van-buiten-het-onderwijs
Een intakegesprek maakt deel uit van de plaatsingsprocedure. Hierin wordt bekeken of je voldoet aan de eisen met betrekking tot vooropleiding en werkervaring.
Wanneer je de opleiding succesvol hebt afgerond, ontvang je het diploma Vakbekwaam Schoolleider. Met dit diploma kun je je, wanneer je een functie hebt als directeur in het primair onderwijs, laten registreren als Registerdirecteur Onderwijs.
Cursusdagen: 09.00-16.00
dinsdag 12 maart 2024 Oriëntatie traject bijeenkomst (dagdeel)
dinsdag 23 april 2024 Oriëntatie traject bijeenkomst (dagdeel)
dinsdag 21 mei 2024 Oriëntatie traject bijeenkomst (dagdeel)
periode 3 – 14 september 2024 Oriëntatie (minimaal 3 dagen)
dinsdag 10 september 2024 Intakegesprekken (individueel)
woensdag 11 september 2024 Intakegesprekken (individueel)
dinsdag 17 september 2024 Introductie (dagdeel)
maandag 23 september 2024 Persoonlijk leiderschap en communicatie
dinsdag 24 september 2024 Persoonlijk leiderschap en communicatie
dinsdag 1 oktober 2024 leerteams en eventueel schoolbezoek
dinsdag 8 oktober 2024 Richting Geven + (Socratische) intervisie
dinsdag 15 oktober 2024 Verdieping (onderwijskundig deel) & leerteams
dinsdag 22 oktober 2024 Richting Geven + Onderzoek
dinsdag 5 november 2024 leerteams en eventueel schoolbezoek
dinsdag 12 november 2024 Onderwijsorganisatie + (Socratische) intervisie
dinsdag 19 november 2024 Verdieping (onderwijskundig deel) & leerteams
dinsdag 26 november 2024 Onderwijsorganisatie & Financien HRM
dinsdag 10 december 2024 Reservedatum/ leerteams
dinsdag 7 januari 2025 Leerteams en eventueel schoolbezoek
dinsdag 14 januari 2025 Onderwijsorganisatie & Onderzoek
dinsdag 21 januari 2025 Verdieping (onderwijskundig deel) & leerteams
dinsdag 28 januari 2025 Leiderschap + Verandermanagement
dinsdag 4 februari 2025 Leerteams en eventueel schoolbezoek
dinsdag 4 maart 2025 Leerteams en eventueel schoolbezoek
dinsdag 11 maart 2025 Leiderschap + (Socratische) intervisie
dinsdag 18 maart 2025 Verdieping (onderwijskundig deel)
dinsdag 1 april 2025 Leerteams en eventueel schoolbezoek
dinsdag 8 april 2025 Leiderschap (eventueel met gastdocent)
dinsdag 15 april 2025 leerteams en eventueel voortgangsgesprekken
dinsdag 6 mei 2025 Leerteams en eventueel schoolbezoek
dinsdag 13 mei 2025 Presentaties en afronden in leerteams (dagdeel)
dinsdag 27 mei 2025 Diplomeren
Wil jij actief meewerken aan de verbetering van de kwaliteit van het taal- en leesonderwijs op jouw eigen school? Ontwikkel je dan vakinhoudelijk als leesspecialist bij deze opleiding.
Aan de hand van recent wetenschappelijk onderzoek verdiep je je in allerlei aspecten rondom lezen en leesonderwijs en leg je de relatie met je eigen basisschool. Je leert hoe je een aansprekend leesaanbod ontwikkelt en kinderen stimuleert in beter lezen met plezier.
Deze opleiding bestaat uit drie modules en een keuzemodule.
De modules zijn eventueel los van elkaar te volgen. Bij incompany gaan we graag in gesprek om de inhoud zoveel mogelijk af te stemmen op de vraagstukken en behoeften van de scholen en deelnemers.
Gedurende de opleiding werk je aan een portfolio, waarin je de koppeling van de gevolgde modules naar je basisschool maakt.
Leerkrachten die werken aan de verbetering van de kwaliteit van het onderwijs en zich willen ontwikkelen tot vakinhoudelijk coördinator.
De opleiding duurt 10 maanden en omvat 3 modules van 4 bijeenkomsten van 3 uur en heeft een totale studiebelasting van 224 uur.
De keuzemodule heeft een totale studiebelasting van 84 uur.
Wanneer je de opleiding (bestaande uit de modules 1,2,3) succesvol hebt afgerond, ontvang je het diploma Leesspecialist.
Bijeenkomsten vinden plaats op dinsdagen van 15.00-18.00.
17-09-2024
01-10-2024
15-10-2024
05-11-2024
19-11-2024
07-01-2025
21-01-2025
05-02-2025
11-03-2025
08-04-2025
22-04-2025
13-05-2025
03-06-2025
17-06-2025
24-06-2025
Scholen en besturen hebben behoefte aan professionals die weten hoe je technologie kunt integreren in het onderwijs. Is dat een rol die bij jou past? Dan is de master Onderwijs & Technologie je op het lijf geschreven.
Met de master Onderwijs & Technologie leer je hoe je het onderwijs kunt verrijken met digitale technologie. Je ontwikkelt je tot een expert die kritisch onderzoekt hoe leren, onderwijzen en technologie elkaar optimaal versterken in de praktijk.
Als informeel leider introduceer jij straks nieuwe digitale middelen in de school. Je bent een bron van inspiratie voor anderen en stelt je expertise in dienst van innovaties. Je bedenkt en onderzoekt strategieën voor de ontwikkeling van krachtige leerprogramma’s. Dankzij jou zijn leerlingen straks voorbereid op een samenleving die steeds meer digitaliseert.
De opleiding is zowel praktisch als theoretisch. Je gaat samen met je medecursisten en je leerlingen veel oefenen met de mogelijkheden en toepassingen van technologie. Zo neem je deel aan workshops en ontwerp je onderwijs waarin creativiteit en technologie samenkomen. Denk hierbij aan augmented reality, virtual reality, film, fotografie, audio, animatie, 3D-apparatuur, serious gaming en programmeertools.
Je gaat bij je onderzoek niet alleen uit van de vraag: hoe zet je deze technologie in, maar vooral ook: waarom zet je deze technologie in? Wordt het onderwijs met deze digitale middelen inderdaad geoptimaliseerd? Daarnaast leer je hoe je via kritisch onderzoek technologische ontwikkelingen kunt integreren in de eigen school, stichting of instelling. En je leert je eigen overtuigingen tegen het licht te houden.
Deze master is ontwikkeld binnen het partnerschap van Radiant Lerarenopleidingen. Je volgt de master Onderwijs en Technologie bij de Marnix Academie in Utrecht. Een deel van de onderwijsactiviteiten vindt plaats in Amsterdam en Helmond. Meer informatie en inschrijving.
Maak kennis met de inhoud en organisatie van de opleiding en leer hoe deze bijdraagt aan jouw professionele ontwikkeling en die van je collega’s. Tijdens de voorlichting ontmoet je een docent van de opleiding en de opleidingscoördinator. Ook ontmoet je andere geïnteresseerden. Zij zijn veelal werkzaam in het primair of voortgezet onderwijs of het middelbaar beroepsonderwijs. Er is alle ruimte om vragen te stellen en met elkaar in gesprek te gaan over het studeren aan de master Onderwijs & Technologie.
Aanmelden voorlichting
De master Onderwijs & Technologie is bedoeld voor onderwijsprofessionals met een afgeronde bacheloropleiding die doordacht het onderwijs willen verrijken met digitale technologie.
De gemiddelde studielast is 20 uur per week. Per week moet je één dag beschikbaar zijn voor colleges, leerkringen, zelfstudie en opdrachten in de eigen school. Er wordt uitgegaan van 40 studieweken in een studiejaar.
In het tweede jaar is het aantal contacturen kleiner dan in het eerste jaar. Vooral in het tweede semester is er veel minder contacttijd aangezien dan het praktijkonderzoek uitgevoerd zal worden.
In het totaal bestaat deze opleiding uit 1.680 studiebelastingsuren.
Voor de eerstejaarsstudenten die in 2023-2024 met de opleiding starten, zijn de kosten € 8.189,-. Dit bedrag is opgebouwd uit het instellingsgeld van € 7.939,- en de verblijfskosten voor het tweedaagse startseminar van € 250,-. Voor de aanschaf van boeken adviseren we je rekening te houden met een bedrag van ca. € 200,- per jaar. Meer over de studiekosten en het aanvragen van de Lerarenbeurs.
Zodra de opleiding is geaccrediteerd door de NVAO en jij de opleiding succesvol hebt afgerond, ontvang je de mastergraad Master of Education (MEd).
Heb jij affiniteit met muziek en wil je voor dit vak een centrale rol spelen in je eigen basisschool? Wil je bijdragen aan de verbetering van het culturele klimaat in de school? Met de opleiding Vakspecialist Muziek bereik je direct zichtbaar resultaat voor jou en je school.
Op steeds meer scholen wordt het belang van muziek erkend. Vanuit het ministerie OCW wordt ‘Méér Muziek in de Klas’ een bijzonder warm hart toegedragen en wordt extra geld ter beschikking gesteld. Een voorwaarde om in aanmerking te komen voor de subsidie is het werken aan deskundigheidsbevordering van de leraren. Om dit op duurzame wijze te doen is de vakspecialist, verbonden aan een basisschool, een prachtige invulling.
Denk bijvoorbeeld aan de rol van een breed inzetbare vakspecialist muziek die bijzondere taken kan verrichten, kartrekker is voor muzikale activiteiten en misschien wel een schoolkoor of schoolorkest op kan zetten. In het kader van het programma ‘Méér Muziek in de Klas’ is het ook mogelijk om contacten te leggen met een muziekschool of een centrum voor de kunsten, om samen tot mooie muziekprojecten te komen.
Deze opleiding is ontwikkeld door pabo’s en conservatoria en is in de afgelopen jaren op meerdere plaatsen in ons land succesvol uitgevoerd. Ook heeft de opleiding inmiddels haar waarde voor de praktijk van het basisonderwijs bewezen.
Je maakt kennis met de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van muziekonderwijs en krijgt inzicht in leer- en ontwikkelingslijnen voor het vak muziek op de basisschool. Daarnaast organiseer je schoolconcerten op school, studeer je een musical in en/of geef je tijdens bijzondere projecten leiding aan een schoolkoor of instrumentale speelgroep.
Tijdens de bijeenkomsten is er veel gelegenheid voor presentaties, waarin zingen, spelen en leiding geven aan musiceren centraal staan. Ook worden er basale muziektheorielessen gegeven en vindt er instrumentaal samenspel plaats. We bieden de mogelijkheid om je (verder) te bekwamen in het begeleiden op gitaar of op toetsen. Onderwerpen die verder aan de orde komen zijn onder meer slagtechniek (leiding geven); het maken van liedjes; gebruik maken van een muzieknotatieprogramma op de computer; en het inzetten van een muziekinstrument in de lessen.
De opleiding is competentiegericht. De benodigde competenties zijn in samenwerking met de SLO ontwikkeld en sluiten goed aan bij de huidige methodiek voor het muziekonderwijs op de pabo.
Je maakt een persoonlijk opleidingsplan en bepaalt voor een groot deel je eigen leerroute, aansluitend bij je niveau en bij jouw praktijksituatie.
Naast de cursusbijeenkomsten investeer je tijd in zelfstudie, intervisie, het uitvoeren van praktijkopdrachten, overleg met teamleden, enzovoort.
Leraren basisonderwijs die graag na de pabo extra scholing op muzikaal gebied willen, affiniteit hebben met kunst en cultuur en de rol van muziekvakspecialist in hun basisschool willen vervullen. Verwacht wordt dat je (basaal) kunt noten lezen en een instrument bespeelt. Dat mag ook je stem zijn.
Richtlijn: 15 bijeenkomsten van 3 uur. De studie heeft een totale studiebelasting van 224 uur.
De kosten bedragen € 2.295,-
De prijs is inclusief administratie- en materiaalkosten en diploma; en exclusief aan te schaffen literatuur.
Geen lerarenbeurs. Maar wel compensatie mogelijk: sinds 2012 komen (kortlopende) opleidingen, zoals de geaccrediteerde post-hbo-opleidingen, niet meer in aanmerking voor de lerarenbeurs. Wat zijn dan de persoonlijke mogelijkheden voor compensatie, als de werkgever de studiekosten niet (volledig) betaalt? Uitgaven aan de studie, zoals lesgeld en de uitgaven voor boeken, vakliteratuur en bijvoorbeeld laptop, mag je bij de belastingaangifte aftrekken als persoonsgebonden aftrek. Concreet betekent dit dat boven de drempel van € 250 de kosten afgetrokken mogen worden. Zie ook de website van de Belastingdienst.
Na het succesvol afronden van de opleiding ontvang je het diploma Vakspecialist muziek.
Bijeenkomsten vinden plaats op woensdagen van 15.00- 18.00.
"*" geeft vereiste velden aan
Ben jij straks de onmisbare schakel tussen bestuur, leraar en student? Als leraar in het basisonderwijs kun je bij Hogeschool IPABO worden opgeleid tot schoolopleider en werkveldassessor. Je bent verantwoordelijk voor het aansturen van de werkplekbegeleider en je begeleidt soms ook docenten binnen de school.
Als schoolopleider moet je voldoen aan de drie criteria die de Examencommissie heeft gesteld:
Tijdens de training leer je mensen beoordelen die een assessment doen. Daarnaast coördineer je afspraken tussen schoolbesturen en de lerarenopleiding over taak- en verantwoordelijkheidsverdeling bij het opleiden in de school.
De schoolopleider en werkveldassessor heeft niet alleen een verbindende rol. Opleiden, begeleiden en beoordelen in de basisscholen behoren ook tot de taken. De schoolopleider en werkveldassessor draagt ervaringen binnen de besturen en opleiding over. En hij of zij beoordeelt of een student of leraar voldoet aan de gestelde eisen van een assessment en stelt vast op welk niveau de competenties zijn behaald.
Er zijn twee trainingen gepland in de vorm van een tweedaagse. De tijden zijn: dag 1: 09.00-21.00 uur en dag 2: 09.00-17.00 uur.
1.maandag 14 en dinsdag 15 oktober 2024 (tweedaagse)
donderdag 7 november van 09.00 tot 13.00 uur (presentatie)
2. maandag 7 en dinsdag 8 april 2025 (tweedaagse)
donderdag 22 mei van 09.00 tot 13.00 uur (presentatie)
Totale studiebelasting 112 uur.
€ 1195,-
Aan het eind van de opleiding ontvangt de deelnemer een certificaat en wordt hij of zij opgenomen in het register van Hogeschool IPABO.
Word mentor en leer cursisten in de praktijk te begeleiden en te beoordelen.
Als aanstaande mentor werk je tijdens deze cursus met de praktijk van je eigen school. Je leert cursisten in de praktijk te begeleiden en te beoordelen. Tijdens de opleiding ben je zelf de mentor van een student van Hogeschool IPABO.
Je leert verschillende technieken en stijlen van begeleiding, coaching en communicatie. Je ontdekt of ‘beoordelen’ en ‘begeleiden’ bij elkaar passen en onder welke voorwaarden ze daadwerkelijk effectief zijn. Je maakt kennis met het onderwijsprogramma van Hogeschool IPABO. Je ontwikkelt je als werkplekbegeleider op de volgende terreinen:
Tijdens de opleiding is er aandacht voor taakopvatting, positionering, facilitering, procedures en de bijbehorende afstemming op de eigen organisatie, hogeschool, schoolopleider en werkveldassessor.
Doel verdiepingsprogramma
Het begeleiden van studenten die praktijkonderzoek doen binnen de school. Je maakt kennis met de facetten van het cyclisch werken bij dit praktijkonderzoek en begeleidt de studenten bij:
Leerkrachten (speciaal) basisonderwijs, mentoren of directeuren die opgeleid willen worden in het beoordelen van studenten en begeleiden van leerkrachten.
Het basisprogramma bestaat uit 4 bijeenkomsten op woensdagmiddagen van 14.30-17.30 uur op Hogeschool IPABO in Amsterdam of Alkmaar. De totale studiebelasting bedraagt 30 uur.
Het verdiepingsprogramma bestaat uit 2 bijeenkomsten op woensdagmiddagen van 14.30-17.30 uur op Hogeschool IPABO in Amsterdam of Alkmaar. De totale studiebelasting bedraagt 12 uur.
De kosten per deelnemer bedragen voor het basisprogramma € 995,- en voor het verdiepingsprogramma € 495,-
Startdatum bij incompany in overleg met school en bestuur.
Iedereen weet wel dat meeste kinderen graag bewegen en spelen. Maar hoe houd je die motivatie vast in het gymlokaal en daarbuiten? Tijdens de post-hbo-opleiding Bewegingsonderwijs leer je daar alles over. Ben jij straks die vakspecialist die ook het wat minder sportieve kind plezier in bewegen geeft?
Hoe betrek je alle kinderen – de energieke, maar ook de timide kinderen – bij gymlessen? Hoe creëer je bewegingssituaties die kinderen stimuleren en prikkelen. Hoe laat je kinderen samen spelen? In drie blokken leer je hoe je de kracht van bewegen en spelen op de basisschool optimaal kunt benutten.
De opleiding bestaat in totaal uit drie blokken:
In blok 1 “Aanbieden van activiteiten’ staat het onderstaande centraal:
Bewegingssituaties en -lessen inrichten waarbij de motivatie van kinderen tijdens bewegingsonderwijs wordt vastgehouden. Je leert verschillende organisatievormen te presenteren, zoals klassikaal, in groepen, vrij werken en buitenlessen. Het aanbod is veelzijdig en diepgaand.
Leerkrachten (speciaal) basisonderwijs met affiniteit voor bewegingsonderwijs die opgeleid willen worden tot Vakspecialist Bewegingsonderwijs. De leraar heeft een behoorlijke eigen vaardigheid en motivatie voor het verzorgen van lessen bewegingsonderwijs aan meerdere groepen op een school.
Blok 1 bestaat uit 15 bijeenkomsten van 3 uur op woensdagmiddag of woensdagavond.
Blok 1 heeft een studiebelasting van 200 uur. Voor de stage is in totaal 140 uur studiebelasting (=70 lessen) gerekend. De totale studiebelasting is 200 uur.
De kosten per deelnemer bedragen € 1.045,- per blok. De totale opleiding voor Vakspecialist Bewegingsonderwijs omvat 3 blokken en kost in totaal € 3.135,-.
Een representatieve eigen vaardigheid en veel motivatie voor het verzorgen van lessen bewegingsonderwijs zijn een aanbeveling voor het volgen van de opleiding.
Wanneer je de opleiding (in totaal 3 blokken) succesvol hebt afgerond, ontvang je het diploma Leergang Vakbekwaamheid Bewegingsonderwijs.