Waar vind ik iets over verhoudingen?
- Krantentaal: Leerlingen uit combinatiegroep 6-7 ontdekken dat je een verhouding op verschillende manieren kunt benoemen: met breuken, procenten en uitdrukkingen als ‘1 op de 3’. Ze ontdekken ook hoe kranten over verhoudingen schrijven.
- De breukenstroken van de bakker: Leerlingen uit groep 7 ontdekken dat het handig is om een strook eerst in twee of drie stukken te delen en van daaruit kleinere breuken te maken. Zo zien ze de relaties tussen breuken als 1/2, 1/4 en 1/8 en ontwikkelen ze een netwerk van breukenrelaties.
- Naar verhouding de beste: Leerlingen uit groep 8 onderzoeken hoe je verhoudingsgewijs kunt vergelijken. Ze ontdekken dat breuken, procenten en verhoudingen wiskundige middelen zijn die verhoudingsgewijs vergelijken mogelijk maken.
Bij deze videofragmenten kun je de volgende kijkvragen gebruiken:
- Hoe past de les binnen de leerlijn?
- Welke voorkennis moeten de leerlingen hebben om op een zinvolle manier aan deze les mee te kunnen doen?
- Welke aspecten van gecijferdheid herken je bij de leerlingen in de les? Denk bijvoorbeeld aan het toepassen van rekenstrategieën, het oplossen van contextproblemen, het gebruik van geschikte representaties en modellen, het gebruik van rekentaal en het ontwikkelen van inzicht, of houdingsaspecten zoals doorzettingsvermogen, zelfvertrouwen en nieuwsgierigheid.
- Welke aspecten van gecijferdheid herken je bij de leerkracht in de les?
- Wat zou, op basis van je waarnemingen van de leerlingen en de leerkracht, een zinvolle vervolgactiviteit kunnen zijn?