Waar vind ik iets over meten?
- Eerlijk delen: Leerlingen uit groep 1-2-onderzoeken hoe je een verzameling van dezelfde dingen eerlijk kunt verdelen tussen verschillende personen. Hierbij gebruiken ze onder andere een balans (video 3 en 4).
- De schoenen van de koning: Leerlingen uit groep 3 ontdekken dat een lege getallenlijn een soort meetlijn is, waarbij de getallen in de goede verhouding moeten staan.
- Welk tafeltje is groter?: Leerlingen uit groep 5-8 onderzoeken hoe je een oppervlakte meet met vouwblaadjes en ontdekken dat een vierkant blaadje handiger is dan een ander vorm. Ook leren ze dat het niet nodig is om de hele oppervlakte te bedekken.
- Wandelsnelheid: Leerlingen uit groep 8 ontdekken dat je voor snelheid, afstand en tijd moet meten en dat een verhoudingstabel handig is voor omrekeningen.
Bij deze videofragmenten kun je de volgende kijkvragen gebruiken:
- Hoe past de les binnen de leerlijn?
- Welke voorkennis moeten de leerlingen hebben om op een zinvolle manier aan deze les mee te kunnen doen?
- Welke aspecten van gecijferdheid herken je bij de leerlingen in de les? Denk bijvoorbeeld aan het toepassen van rekenstrategieën, het oplossen van contextproblemen, het gebruik van geschikte representaties en modellen, het gebruik van rekentaal en het ontwikkelen van inzicht, of houdingsaspecten zoals doorzettingsvermogen, zelfvertrouwen en nieuwsgierigheid.
- Welke aspecten van gecijferdheid herken je bij de leerkracht in de les?
- Wat zou, op basis van je waarnemingen van de leerlingen en de leerkracht, een zinvolle vervolgactiviteit kunnen zijn?