Waar vind ik iets over hele getallen?
- Eerlijk delen: Leerlingen uit groep 1-2-onderzoeken hoe je een verzameling van dezelfde dingen eerlijk kunt verdelen tussen verschillende personen. Hierbij gebruiken ze onder andere een balans.
- De schoenen van de koning: Leerlingen uit groep 3 ontdekken dat een lege getallenlijn een soort meetlijn is, waarbij de getallen in de goede verhouding moeten staan.
- Tellen als een rijk probleem: Leerlingen uit groep 3-4 onderzoeken hoe je grip kunt krijgen op grote hoeveelheden door te structureren. Ze ontdekken dat het handig is om de voorwerpen die je moet tellen te ordenen in groepjes van 10.
- Een winkel vol: Leerlingen uit groep 4 onderzoeken in welke situaties je een hoeveelheid met een vermenigvuldiging kunt beschrijven. Ze ontdekken dat een vermenigvuldiging een verkorting is van optellen met steeds hetzelfde getal.
- Schatten of het klopt: Leerlingen uit groep 7 ontdekken dat je geen precieze berekening nodig hebt om te controleren of getallen in een rapport of de media correct kunnen zijn.
- Spelen met getallen: Leerlingen uit groep 7 lossen puzzels op waarbij verschillende getallen met elkaar worden gecombineerd. Ze ontdekken dat ze alleen alle combinaties kunnen vinden door systematisch te werken.
- Delen met rest: Leerlingen uit groep 8 onderzoeken de betekenis van ‘delen met rest’. Ze ontdekken dat de context waarin gedeeld wordt, de uiteindelijke uitkomst beïnvloedt.
Bij deze videofragmenten kun je de volgende kijkvragen gebruiken:
- Hoe past de les binnen de leerlijn?
- Welke voorkennis moeten de leerlingen hebben om op een zinvolle manier aan deze les mee te kunnen doen?
- Welke aspecten van gecijferdheid herken je bij de leerlingen in de les? Denk bijvoorbeeld aan het toepassen van rekenstrategieën, het oplossen van contextproblemen, het gebruik van geschikte representaties en modellen, het gebruik van rekentaal en het ontwikkelen van inzicht, of houdingsaspecten zoals doorzettingsvermogen, zelfvertrouwen en nieuwsgierigheid.
- Welke aspecten van gecijferdheid herken je bij de leerkracht in de les?
- Wat zou, op basis van je waarnemingen van de leerlingen en de leerkracht, een zinvolle vervolgactiviteit kunnen zijn?