Meivakantie: IPABO is gesloten van 26 april t/m 5 mei. Kijk voor meer informatie op de contactpagina.

Tellen als rijk probleem

In deze les onderzoeken leerlingen uit groep 3-4 hoe je grip kunt krijgen op grote hoeveelheden door te structureren. Ze ontdekken dat het handig is om de voorwerpen die je moet tellen te ordenen in groepjes van 10, en ze ontdekken de relatie tussen die ordening en de tientallige structuur van getallen.

Link naar de les op de website van Volgens Bartjens.

Vragen met als doel de hele les en de video’s in samenhang te doordenken:
Vooraf:
Tijdens het bekijken van de video’s:

Video 1: Introductie van de telactiviteiten.

Video 2: Dit groepje bestaat uit drie leerlingen van groep 4 en één leerling van groep 3. Hun eerste opdracht is het tellen van paperclips.

Video 3: Deze leerlingen van groep 3 maken meestal groepjes van vijf, maar ook groepjes van twee, drie en tien.

Video 4: Dit zijn leerlingen van groep 4. Bij het tellen van elastiekjes weet Roos zeker dat ze er tien heeft.

Video 5: Het gesprek aan het eind van de les.

Als je deze les zelf wilt geven:
Verdere theoretische verdieping:

Vaktaal:

Om de les goed te analyseren, is vaktaal essentieel. Leg in je eigen woorden uit hoe de onderstaande vaktaalwoorden in de les naar voren komen. Welke nieuwe inzichten heb je gekregen ten aanzien van deze woorden? De lijst is niet uitputtend; voeg zelf andere relevante begrippen toe die je kunt gebruiken om de les te analyseren.

Literatuursuggesties:

In de video-opnamen heb je kunnen zien hoe je kinderen kunt uitdagen om zelf na te denken over 10 als een eenheid. Dat is belangrijk, omdat de tienstructuur de basis vormt van ons getalsysteem. Meer hierover lees je in hoofdstuk 2 van Kerninzichten, hoofdstuk 3 van Rekenen met hele getallen op de basisschool, en in het artikel van Uittenbogaard. De manier waarop de les is opgebouwd, sluit nauw aan bij het idee van ‘geleid heruitvinden’. Je kunt hier meer over lezen in het artikel van Van Galen en Markusse.

Scroll to top