Meivakantie: IPABO is gesloten van 26 april t/m 5 mei. Kijk voor meer informatie op de contactpagina.

Puzzelen (34 tennisballen)

In deze les ontdekken leerlingen uit groep 7 dat een echt rekenprobleem op verschillende manieren kan worden opgelost en dat je, als je niet meteen weet hoe je het probleem kunt aanpakken, altijd wel iets kunt proberen, zoals tekenen, getallen invullen of een lijstje maken.

Link naar de les op de website van Volgens Bartjens.

Vragen met als doel de hele les en de video’s in samenhang te doordenken:
Vooraf:
Tijdens het bekijken van de video’s:

Video 1: Introductie van het probleem

Video 2: Oplossen van het probleem, alleen en in groepjes

Video 3: Presentaties van oplossingen

Video 4: Vergelijken van de verschillende redeneringen

Als je deze les zelf wilt geven:
Verdere theoretische verdieping:

Vaktaal:

Om de les goed te analyseren, is vaktaal essentieel. Leg in je eigen woorden uit hoe de onderstaande vaktaalwoorden in de les naar voren komen. Welke nieuwe inzichten heb je gekregen ten aanzien van deze woorden? De lijst is niet uitputtend; voeg zelf andere relevante begrippen toe die je kunt gebruiken om de les te analyseren.

Literatuursuggesties:

In de video-opnamen heb je gezien hoe je met een puzzel het probleemoplossend denken en redeneren bij leerlingen kunt stimuleren. Meer hierover lees je in hoofdstuk 1 van Rekenen met hele getallen op de basisschool. Het artikel van Kool en Lit beschrijft een stappenplan dat leerkrachten houvast biedt bij het begeleiden van dit proces. In het artikel van Van Zanten lees je meer over het belang van het leren oplossen van wiskundige problemen en hoe dit een plek heeft gekregen in de conceptkerndoelen.

Scroll to top