Meivakantie: IPABO is gesloten van 26 april t/m 5 mei. Kijk voor meer informatie op de contactpagina.

Kijklijnen

In deze les ontdekken leerlingen uit groep 6 hoe je kijklijnen kunt gebruiken om te tekenen wat je wel of niet kunt zien vanuit een bepaalde plek.

Link naar de les op de website van Volgens Bartjens.

Vragen met als doel de hele les en de video’s in samenhang te doordenken:
Vooraf:
Tijdens het bekijken van de video’s:

Video 1: Introductietaak: je duim opsteken zodat je het gezicht van de juf niet kunt zien.

Video 2: In tweetallen. Waar zie je het blokje niet?

Video 3: Bespreking

Als je deze les zelf wilt geven:
Verdere theoretische verdieping:

Vaktaal:

Om de les goed te analyseren, is vaktaal essentieel. Leg in je eigen woorden uit hoe de onderstaande vaktaalwoorden in de les naar voren komen. Welke nieuwe inzichten heb je gekregen ten aanzien van deze woorden? De lijst is niet uitputtend; voeg zelf andere relevante begrippen toe die je kunt gebruiken om de les te analyseren.

Literatuursuggesties:

In de video-opnames heb je kunnen zien hoe je kinderen kunt uitdagen om het begrip kijklijnen zelf te ontdekken. Dit is van belang omdat het hen niet alleen helpt het begrip concreet te verkennen, maar ook om meetkundige inzichten te herkennen in situaties uit hun dagelijks leven. Meer hierover lees je in hoofdstuk 10 van Kerninzichten en hoofdstuk 4 en 5 van Meten en meetkunde op de basisschool. De manier waarop de les is opgebouwd sluit nauw aan bij het idee van ‘geleid heruitvinden’. Je kunt hier meer over lezen in het artikel van Van Galen en Markusse.

Scroll to top