Hoe stimuleer ik leerlingen om naar elkaar te luisteren en op elkaar te reageren?
- De schoenen van de koning: De leerkracht nodigt zijn leerlingen uit groep 3 uit om over elkaars ideeën na te denken en gebruikt de schoenen van de koning om hun begrip van schaal te verkennen. (video 1).
- Een winkel vol: De leerkracht vraagt de leerlingen om hun redenering over keersommen uit te leggen en noteert hun gedachten op het bord. (video 5).
- Welk tafeltje is groter: Tijdens de nabespreking vertellen de leerlingen hoe ze de oppervlakte hebben bepaald. Er komen verschillende niveaus van redeneren naar voren, waardoor variatie in aanpak en inzicht zichtbaar wordt (video 3).
- Zelf een grafiek maken: De leerkracht nodigt de leerlingen expliciet uit om over elkaars vragen na te denken, over elkaars ideeën te redeneren, elkaar tips te geven en de ideeën van leerlingen met elkaar te verbinden. (video 2).
Bij deze videofragmenten kun je de volgende kijkvragen gebruiken:
- Hoe stimuleert de leerkracht dat de leerlingen hun denkprocessen verwoorden en met elkaar delen?
- Welke aanwijzingen zie je voor ‘interpretatief luisteren’ door de leerkracht? Hoe probeert de leerkracht echt te doorgronden hoe de leerlingen denken en redeneren?
- Op welke manier wordt er gebruikgemaakt van leerling-inbreng om verdere wiskundige verdieping in het onderwerp te stimuleren?
- Hoe moedigt de leerkracht leerlingen aan om niet alleen hun eigen ideeën te delen, maar ook actief in te gaan op de redeneringen van klasgenoten, zodat er een gezamenlijk wiskundig begrip ontstaat?
- Hoe stimuleert de leerkracht dat leerlingen elkaars ideeën benutten?
- Hoe zorgt de leerkracht ervoor dat de wiskundige ideeën die tijdens de les ontstaan, aansluiten bij de beoogde leerdoelen?