Meivakantie: IPABO is gesloten van 26 april t/m 5 mei. Kijk voor meer informatie op de contactpagina.

Hoe stimuleer ik leerlingen om naar elkaar te luisteren en op elkaar te reageren?

  1. Eerlijk delen: De leerkracht stelt vragen waarmee ze de leerlingen stimuleert om voort te bouwen op elkaars ideeën (video 4).
  2. De schoenen van de koning: De leerkracht nodigt zijn leerlingen uit groep 3 uit om over elkaars ideeën na te denken en gebruikt de schoenen van de koning om hun begrip van schaal te verkennen. (video 1).
  3. Een winkel vol: De leerkracht vraagt de leerlingen om hun redenering over keersommen uit te leggen en noteert hun gedachten op het bord (video 5).
  4. Welk tafeltje is groter: Tijdens de nabespreking vertellen de leerlingen hoe ze de oppervlakte hebben bepaald. Er komen verschillende niveaus van redeneren naar voren, waardoor variatie in aanpak en inzicht zichtbaar wordt (video 3).
  5. Puzzelen: De Leerkracht laat enkele leerlingen hun oplossing presenteren (video 3, tennisballenprobleem). Daarna volgt een gesprek waarin de verschillende aanpakken met elkaar worden vergeleken (video 4, tennisballenprobleem).
  6. Zelf een grafiek maken: De leerkracht nodigt de leerlingen expliciet uit om over elkaars vragen na te denken, over elkaars ideeën te redeneren, elkaar tips te geven en de ideeën van leerlingen met elkaar te verbinden. (video 2).

Bij deze videofragmenten kun je de volgende kijkvragen gebruiken:

Scroll to top