Hoe geef ik ruimte voor verschillende denk- en redeneerwijzen?

  1. Een winkel vol: In nabespreking over de opgeschreven sommen wordt uitgebreid besproken dat je vermenigvuldigsituaties op twee manieren kunt tellen en dus ook op twee manieren kunt opschrijven (video 5).
  2. Welk tafeltje is groter?: De leerkracht introduceert de opdracht, maar laat open hoe de leerlingen het probleem kunnen aanpakken. De leerlingen beginnen al experimenterend, maar gaandeweg ontdekken ze slimmere manieren om de oppervlakte op te meten.
  3. Schatten of het klopt: Tijdens de rondgang door de klas reageert de leerkracht op de aanpakken van de leerlingen (video 4).
  4. Spelen met getallen: De leerlingen uit groep 7 lossen een aantal getallenpuzzels op. De leerkracht laat de leerlingen vertellen hoe ze dat doen. Verschillende manieren van redeneren komen aan bod.
Bij deze videofragmenten kun je de volgende kijkvragen gebruiken:
  • Welke vragen stelt de leerkracht waarmee de leerlingen uitgenodigd worden om eigen denk- en redeneerwijzen te gebruiken?
  • Welke verschillende denk- en redeneerwijzen zie je de leerlingen tijdens de les gebruiken?
  • Hoe gaat de leerkracht om met de verschillende denk- en redeneerwijzen waar de leerlingen mee komen?