Hoe cultiveer ik een cultuur van verwondering en nieuwsgierigheid?
- Tellen als rijk probleem: De leerkracht introduceert de telactiviteit met een foto van een glazen vaas gevuld met paaseitjes, wat direct reacties oproept bij haar leerlingen uit groep 3-4 (video 1).
- Schatten of het klopt: Tijdens de rondgang door de klas reageert de leerkracht op de aanpakken van de leerlingen (video 4).
- Zelf een grafiek maken: De leerlingen ontdekken verschillende aspecten van grafieken en tonen nieuwsgierigheid terwijl ze samen onderzoeken hoe ze de onjuiste grafieken kunnen corrigeren. (video 4).
Bij deze videofragmenten kun je de volgende kijkvragen gebruiken:
- In hoeverre moedigt de leerkracht de leerlingen aan om zelf vragen te stellen en nieuwsgierig te zijn?
- In welke mate worden de leerlingen aangemoedigd om te experimenteren met nieuwe ideeën en benaderingen, zelfs als dat leidt tot fouten?
- Op welke manier fungeert de leerkracht als rolmodel en toont het zelf nieuwsgierig gedrag?
- Wat doet de leerkracht om creatief en kritisch denken te bevorderen? Hoe worden de leerlingen aangemoedigd om buiten de gebaande paden te denken?