Hoe bied ik veiligheid?

  1. Kijklijnen: Tijdens de introductie biedt de leerkracht van groep 5 structuur (video 1).
  2. Welk tafeltje is groter: De leerkracht start en eindigt de nabespreking met een compliment over de samenwerking en de ontdekkingen die de leerlingen hebben gedaan (video 3).
  3. Spiegelen en symmetrie: De activiteit van het creëren van symmetrische houdingen is toegankelijk voor alle leerlingen in de klas, inclusief leerlingen met een lichamelijke beperking (video 1).
  4. Spelen met getallen: De leerkracht uit groep 7 eindigt de eerste bespreking met: ‘Het ging goed hè dit’ (video 1). Bij de tweede bespreking concludeert ze: ‘Slim aangepakt hoor, goed bedacht’ (video 2).
Bij deze videofragmenten kun je de volgende kijkvragen gebruiken:
  • Wat zie je de leerkracht doen om een veilige en positieve sfeer in de klas te creëren? Denk aan: structuur, voorspelbaarheid en afspraken.
  • Welke voorbeelden van aanmoediging zie je in het gedrag van de leerkracht? Op welke manieren wordt positief gedrag van leerlingen bekrachtigd?
  • In hoeverre helpt de leerkracht leerlingen om hun emoties en gedachten te uiten? Hoe wordt een open communicatiecultuur bevorderd?
  • Op welke manier fungeert de leerkracht als rolmodel? Welke gedragingen en waarden worden door de leerkracht geïllustreerd?