Meivakantie: IPABO is gesloten van 26 april t/m 5 mei. Kijk voor meer informatie op de contactpagina.
Hogeschool IPABO > Comenius
Welkom op de website van
Rijke rekenlessen in de praktijk
Deze website is mede tot stand gekomen door een subsidie vanuit het Comeniusprogramma van de NRO en is ontwikkeld door Annette Markusse en Madhuvanti Anantharajan.
De website is nog in ontwikkeling en zal de komende tijd regelmatig worden aangevuld.

Deze digitale leeromgeving toont video’s van rijke rekenlessen, gegeven door ervaren basisschoolleerkrachten. De lessen behandelen fundamentele wiskundige concepten, waarbij leerlingen niet alleen leren hoe ze iets moeten uitrekenen, maar ook begrijpen waarom die aanpak werkt. Ze zijn creatief en ontdekkingsgericht, met veel ruimte voor zelf nadenken. Deze leeromgeving vormt de basis voor een cursus waarin je leert de getoonde praktijk naar je eigen klas te vertalen.
Hoofdmenu
Videofragmenten per thema
Het is waardevol om rijke rekenlessen vanuit verschillende invalshoeken te bekijken, omdat het belangrijk is om over alle aspecten die een les rijk maken, na te denken. In dit deel van het menu vind je negen invalshoeken. Door erop te klikken, ontdek je welke vragen je kunt stellen om de les vanuit die invalshoek te onderzoeken. Je wordt vervolgens doorverwezen naar videofragmenten met een mogelijk antwoord op je vraag. Ook vind je kijkvragen die je helpen de fragmenten verder te doorgronden.
- Hoe leg ik de relatie tussen de reken-wiskundeactiviteit en het dagelijks leven van de leerlingen?
- Hoe stimuleer ik dat leerlingen hun wiskundige kennis en vaardigheden flexibel leren gebruiken?
- Wat doe ik om leerlingen zelfvertrouwen en plezier in rekenen en wiskunde te geven?
- Hoe kan ik het probleemoplossend denken van leerlingen ondersteunen?
- Hoe kan ik rekenen-wiskunde verbinden met andere schoolvakken?
- Hoe kan ik geschikte representaties en modellen gebruiken tijdens de reken-wiskundeles?
- Hoe kan ik leerlingen aanzetten tot reflectie?
Videofragmenten per les
Via dit deel van het menu kun je een volledige les van begin tot eind bestuderen. Je ontdekt hoe de les is opgebouwd en hoe leerlingen zich ontwikkelen in hun denken, redeneren en begrip tijdens de verschillende fasen van de les. Daarnaast bestudeer je hoe de leerkracht de leerlingen in elke fase begeleidt. Je vindt er vragen die je helpen de les in zijn geheel te begrijpen, inclusief theoretische inzichten, zodat je de les onderbouwd en goed doordacht kunt vertalen naar je eigen (stage)klas.
- De schoenen van de koning
- Tellen als een rijk probleem
- Een winkel vol
- Puzzelen (grootste en kleinste verschil)
- Welk tafeltje is groter?
- Spiegelen en symmetrie
- Kijklijnen
- Puzzelen (34 tennisballen)
- Krantentaal
- De breukenstroken van de bakker
- Zelf een grafiek maken
- Schatten of het klopt
- Spelen met getallen
- Delen met rest
- Wandelsnelheid
- Naar verhouding de beste