Visies reken-wiskundeonderwijs
In de jaren 70 van de vorige eeuw werd realistisch reken-wiskundeonderwijs ontwikkeld als reactie op mechanistisch, betekenisloos rekenen. Eind vorige eeuw waren vrijwel alle reken-wiskundemethodes op de ideeën van realistisch reken-wiskundeonderwijs gebaseerd. Er kwam ook kritiek, want realistisch reken-wiskundeonderwijs zou te weinig oog hebben voor basisvaardigheden en zou leiden tot lagere opbrengsten dan traditioneel rekenonderwijs. De KNAW liet in haar rekenrapport zien dat niet de visie op rekenen-wiskunde bepalend is voor de opbrengst van het onderwijs, maar de kwaliteit van de leraar.
Het lectoraat rekenen-wiskunde maakte verschillende analyses van visies op reken-wiskundeonderwijs.
Publicaties
Rekenen op spel. In: Boland, A., Aerden, I., Vancraeyveldt, I., Van de Weghe, J. (2022). De kracht van spel. Waar leerkrachten en kinderen elkaar ontmoeten.
Boland, A., & Van der Zalm, E., Keijzer, R. (2022). Rekenen op spel. In: Boland, A., Aerden, I., Vancraeyveldt, I., Van de Weghe, J. (2022). De kracht van spel. Waar leerkrachten en kinderen elkaar ontmoeten. Amsterdam: SWP, 157-185.
Denkend aan rekenen-wiskunde… Verslag van de 42e Panamaconferentie
Keijzer, R., de Vink, I., & Verbruggen, I. (2024). Denkend aan rekenen-wiskunde… Verslag van de 42e Panamaconferentie. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 44(2),53-59.
Kijk op wiskunde
Keijzer, R. & Van der Weijden, B. (2024). Kijk op wiskunde. Volgens Bartjens, 43(5), 32-35.