IPABO is gesloten van 22 december tot 6 januari. Heb je een vraag? Bekijk dan onze contactpagina. Fijne vakantie!

Cultureel sensitief leraarschap. Ontwikkeling van beroepskwaliteiten van aanstaande leraren voor pluriforme scholen.

Susam, H. (2015). Cultureel sensitief leraarschap. Ontwikkeling van beroepskwaliteiten van aanstaande leraren voor pluriforme scholen. Academisch proefschrift. Amsterdam: VU University Press

Dit proefschrift onderzoekt de ontwikkeling van de beroepskwaliteiten van aanstaande leraren in een pluriforme samenleving, zowel op conceptueel-theoretisch als op empirisch niveau. Uitgangspunt is dat het leraarschap een relationele verhouding tot de leerling veronderstelt. Daarin schuilt de normatief-reflexieve kern van het leraarschap. Vanuit deze oriëntatie op het leraarschap wordt in het proefschrift ook de theorie-praktijkverhouding in de opleiding uitvoerig aan de orde gesteld en wordt gezocht naar de vormen van een opleidingsdidactische concept die bij dat normatief-reflexieve beeld van leraarschap past.