Hoe kan ik leerlingen aanzetten tot reflectie?

  1. Een winkel vol: De leerkracht vraagt de leerlingen wat ze hebben geleerd, waarna zij hun verschillende inzichten over vermenigvuldigingssituaties delen. (video 5).
  2. Krantentaal: Tijdens de afsluiting vraagt de leerkracht wat de leerlingen van de les vonden (video 5).
  3. Schatten of het klopt: Tijdens de rondgang door de klas reageert de leerkracht op de aanpakken van de leerlingen (video 4).
  4. Spelen met getallen: De leerkracht vraagt de leerlingen om te reflecteren op hun ervaring en uit te leggen wat ze dachten en voelden tijdens de les. (video 5)
  5. Zelf een grafiek maken: De leerkracht nodigt de leerlingen uit om na te denken over wat ze de volgende keer anders zouden kunnen doen en wat zij het belangrijkste aspect van het maken van grafieken vinden. (video 3 en 5).
Bij deze videofragmenten kun je de volgende kijkvragen gebruiken:
  • Hoe zet de leerkracht leerlingen aan om na te denken over de stappen die ze hebben genomen om tot een oplossing te komen?
  • Hoe bevraagt de leerkracht de leerlingen over wat hen geholpen heeft om het probleem op te lossen?
  • Hoe stimuleert de leerkracht leerlingen om te reflecteren op hun aanpak door te kijken naar alternatieven?
  • Hoe moedigt de leerkracht leerlingen aan om te reflecteren op fouten of onhandige aanpakken?
  • Hoe stimuleert de leerkracht om leerlingen te laten verwoorden waarom de gekozen strategie werkt?
  • Hoe zet de leerkracht de leerlingen aan tot reflectie over wat ze hebben geleerd?
  • Hoe stimuleert de leerkracht reflectie op de samenwerking door leerlingen te vragen wat ze van elkaar hebben geleerd?
  • Hoe stimuleert de leerkracht de leerlingen te reflecteren op de manier waarop ze de les hebben beleefd?