Hoe zorg ik ervoor dat alle leerlingen kunnen beginnen op hun eigen niveau?
- De breukenstroken van de bakker: De leerkracht geeft de leerlingen de tijd om het probleem te verkennen (video 1). De papieren stroken maken het mogelijk om al experimenterend aan de slag te gaan (video 2).
- Spelen met getallen: Groep 7 werkt aan een getallenpuzzel, waarbij ze experimenteren en de puzzel op meerdere niveaus oplossen. Ze worden uitgedaagd om meerdere oplossingen te vinden (video 1).
Bij deze videofragmenten kun je de volgende kijkvragen gebruiken:
- In hoeverre is het probleem eenvoudig genoeg om toegankelijk te zijn voor iedereen, terwijl het tegelijkertijd ruimte biedt voor wiskundige verdieping?
- Hoe zorgt de leerkracht ervoor dat de opdracht helder is voor alle leerlingen? Worden er aanpassingen of herformuleringen gebruikt om de opdracht begrijpelijk te maken op verschillende handelingsniveaus?
- Hoe zorgt de leerkracht ervoor dat tijdens de start van de les alle leerlingen de kans hebben om vragen te stellen of feedback te ontvangen die past bij hun niveau?