Hoe kan ik alle leerlingen bij het gesprek betrekken?
- Welk tafeltje is groter?: Een van de leerlingen kan niet goed praten, maar toch weet de leerkracht deze leerling bij het gesprek te betrekken. Het blijkt dat hij goed volgt wat er gaande is (video 2).
- Zelf een grafiek maken: De leerkracht vraagt leerlingen om suggesties te doen voor het corrigeren en verbeteren van onjuiste staafdiagrammen. (video 4).
- Delen met rest: De leerkracht gebruikt beurtenstokjes om leerlingen een beurt te geven, maar biedt ook ruimte voor spontane reacties van de leerlingen (video 3).
Bij deze videofragmenten kun je de volgende kijkvragen gebruiken:
- In welke mate krijgen de leerlingen tijdens het gesprek de ruimte om even zelf na te denken zodat ze daarna actief kunnen meedoen?
- Welke keuzes denk je dat de leerkracht heeft gemaakt bij de beurtverdeling?
- Welke keuzes denk je dat de leerkracht heeft gemaakt bij de volgorde waarin de leerlingen een beurt krijgen?
- In hoeverre gebruikt de leerkracht strategieën om stille leerlingen te betrekken?