Hoe kan ik een les afsluiten?

  1. Tellen als een rijk probleem: De leerkracht blikt samen met de leerlingen terug op hun telaanpakken en sluit af met de conclusie dat sprongen van 10 handig zijn (video 5).
  2. Kijklijnen: De leerkracht bespreekt de aanpakken van de leerlingen en sluit af met een samenvatting waarin helder wordt wat kijklijnen zijn (video 3).
  3. De breukenstroken van de bakker: De les wordt afgesloten met een uitwisseling van aanpakken aan de hand van de twee posters (video 3), gevolgd door een eindreflectie waarin de leerlingen delen wat ze geleerd hebben (video 4).

 

Bij deze videofragmenten kun je de volgende kijkvragen gebruiken:
  • Hoe bespreekt de leerkracht de aanpakken en antwoorden van de leerlingen?
  • Hoe zet de leerkracht de leerlingen aan tot reflectie over hun aanpak of werkwijze?
  • Hoe zet de leerkracht de leerlingen aan tot reflectie over wat ze hebben geleerd?
  • Waaruit kun je opmaken dat de lesdoelen wel of niet zijn behaald?