Hoe kan ik een tussentijdse bespreking voeren?
- Tellen als een rijk probleem: Tijdens een kort gesprekje tussendoor wordt duidelijk dat één voor één tellen misschien niet zo’n goed idee is (video 2).
- Kijklijnen: De leerkracht legt tijdens het zelfstandig werken de les even stil om de leerlingen een tip te geven (video 2).
- De breukenstroken van de bakker: Tijdens het werken in groepjes blijkt het vouwen van de stroken een uitdaging. De leerkracht legt het werken even stil om de eerste ontdekkingen uit te wisselen.
Bij deze videofragmenten kun je de volgende kijkvragen gebruiken:
- Welke beslissing maakt de leerkracht in het moment, op basis van de gebeurtenissen in de les?
- Hoe zie je in de les dat de leerkracht de lesdoelen flexibel afstemt op wat leerlingen op dat moment begrijpen en bijdragen?
- Hoe bespreekt de leerkracht de eerste ideeën van de leerlingen?
- Hoe zet de leerkracht de leerlingen aan tot reflectie over hun eerste ideeën?
- Welk effect heeft de tussentijdse bespreking op het verdere verloop van de les en de aanpak van de leerlingen?