Waar vind ik iets over meetkunde?

  1. Spiegelen en symmetrie: Leerlingen uit groep 4-5 ontdekken dat ze de lichaamshouding van een ander kunnen spiegelen, en zo samen met andere leerlingen, symmetrische situaties kunnen maken.
  2. Kijklijnen: Leerlingen uit groep 6 ontdekken hoe je kijklijnen kunt gebruiken om te tekenen wat je wel of niet kunt zien vanuit een bepaalde plek.
Bij deze videofragmenten kun je de volgende kijkvragen gebruiken:
  • Hoe past de les binnen de leerlijn?
  • Welke voorkennis moeten de leerlingen hebben om op een zinvolle manier aan deze les mee te kunnen doen?
  • Welke aspecten van gecijferdheid herken je bij de leerlingen in de les? Denk bijvoorbeeld aan het toepassen van rekenstrategieën, het oplossen van contextproblemen, het gebruik van geschikte representaties en modellen, het gebruik van rekentaal en het ontwikkelen van inzicht, of houdingsaspecten zoals doorzettingsvermogen, zelfvertrouwen en nieuwsgierigheid.
  • Welke aspecten van gecijferdheid herken je bij de leerkracht in de les?
  • Wat zou, op basis van je waarnemingen van de leerlingen en de leerkracht, een zinvolle vervolgactiviteit kunnen zijn?