Header image

Assessorentraining

Het is niet zo eenvoudig om in korte tijd tijdens het geschiktheids- en/of bekwaamheidsonderzoek te beoordelen of een zij-instromer geschikt is voor het zij-instroomtraject van maximaal 2 jaar, dan wel startbekwaam is om als bevoegd docent verder te werken.

Na het behalen van de assessorentraining ben je kundig om tot een goede beoordeling te komen.

Aanmelden
Deel deze opleiding

"*" geeft vereiste velden aan

Je naam*
Ontvanger*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Informatieblad aanvragen

"*" geeft vereiste velden aan

Hidden
Hidden
Hidden
M. van der Zee Studieadviseur
Visit profile page of M van der Zee

In de basistraining komen de vaardigheden en gedrag aan de orde dat van assessoren wordt verwacht en dat is vastgelegd in het landelijk assessorenprofiel. De thema’s in de training zijn: kernvragen formuleren op basis van verschillende bronnen, de vragen tijdens een criteriumgericht interview gestructureerd uitvragen met gebruik van verschillende gesprekstechnieken zoals de STARRT- methodiek en werken met de assessmentdriehoek. Aan de hand van de beoordelingsstandaard oefen je samen met je mede-assessoren om de beoordeling te verantwoorden en te beargumenteren. In de rapportage wordt het actuele denk- en handelingsniveau van de zij-instromer vastgelegd en de ontwikkelstappen aangegeven.

In de training wordt op basis van de theorie en methodiek van het beroepsbekwaam beoordelen de verschillende vaardigheden die nodig zijn om tot een verantwoorde en transparante beoordeling te komen, getraind.  Alle stappen en de onderdelen van het geschiktheids- of bekwaamheidsonderzoek  worden in de training door de assessoren zelf doorlopen. Naast het werken met actueel zijinstroommateriaal werkt de assessor ook met en aan zijn eigen assessorenportfolio. Dit doen we opdat de beoordelingsmethodiek zo authentiek mogelijk geoefend kan worden, maar ook om de opgedane eigen scholing, assessment ervaring en assessorenkwaliteit vast te leggen.

Tussen de trainingsdagdelen 3 en 4 kunnen de assessoren bepaalde beoordelingsvaardigheden in de praktijk oefenen en uitvoeren.

Doelen
Doelen

Doel van de assessorentraining zijinstroom in beroep PO:

  • De kwaliteit van de assessoren tijdens het geschiktheids- of bekwaamheidsonderzoek verhogen en op het niveau van het landelijk assessorenprofiel brengen;
  • Daarmee recht doen aan zij-instromers tijdens het geschiktheids- of bekwaamheidsonderzoek : door eruit te halen wat erin zit;
  • Kwaliteit van de beoordeling (zowel mondeling als schriftelijk) verhogen, zodat de beoordeling transparant en beargumenteerd is;
  • Kwaliteit van de assessoren inzichtelijk maken en borgen voor de direct betrokkenen (zij-instromer, opleiding, werkgever, scholenveld) en aan derden (inspectie, examencommissie, accreditatie).
Doelgroep
Doelgroep

Ervaren leerkrachten die assessments willen afnemen bij zijinstromers

Omvang
Omvang

4 bijeenkomsten en het afnemen van twee geschiktheidsassessments

Investering
Investering

Zonder kosten, het afnemen van twee geschiktheidsassessments is eveneens zonder kosten.

Toelatingseisen
Toelatingseisen

Je wil als werkveldassessor geschiktheidsassessments afnemen.

Certificering
Certificering

Bij 100% deelname ontvangt de deelnemers een certificaat Basisassessor.

Periode
Periode

De assessorentraining Zijinstroom in Beroep neemt een half jaar in beslag. Na dagdeel 3 gaan de deelnemers de assessorenvaardigheden in de praktijk brengen door deel te nemen aan een geschikheidsonderzoek. Een keer als observator en een keer als mede-assessor. De dagdelen: 16.00 uur tot 19.30 uur (om 17.30 uur wordt er een maaltijd verzorgd).

Startmoment maart 2025

 

Adviesgesprek

Marcel van der Zee helpt
je bij het zetten van je
volgende carrièrestap!

Adviesgesprek aanvragen
Marcel van der Zee Studieadviseur