Lees en leef je in! Boeken en Burgerschap.
Boerma, I., & Leijgraaf, M. (2020). Lees en leef je in! Boeken en Burgerschap. JSW, 104(7), 6-9.
Het project ‘Boek en burgerschap’ is een project in samenwerking met Radiantpartners Hogeschool KPZ en Iselinge Hogeschool. Doel van het project was om de interactie tussen studenten over (fragmenten uit) kinderboeken te faciliteren, waarbij een kritisch geletterde houding ten aanzien van de verhalen werd ingenomen. Voor studenten die deelnamen aan het project werden zes bijeenkomsten verzorgd, waarin drie boeken centraal stonden, namelijk ‘Idje wil niet naar de kapper’ (Michael Middelkoop), ‘De reis van Syntax Bosselman’ (Arend van Dam) en ‘Echte Amerikaanse jongens’ (Jason Reynolds en Brendan Kiely). De studenten kregen deze drie boeken cadeau, plus nog een vierde boek dat zij mochten kiezen uit een aantal gerelateerde boeken. De bijeenkomsten werden op alle drie hogescholen gegeven door een docent Taal en een docent Burgerschap.
De eerste analyses van de data laten zien dat zowel studenten als docenten enthousiast waren over de aanpak. Studenten merkten bijvoorbeeld dat zij geconfronteerd werden met perspectieven die in onze westerse maatschappij minder aandacht krijgen. Ook de vertaalslag naar de praktijk van de basisschool werd gewaardeerd.
Boerma, I., & Leijgraaf, M. (2020). Lees en leef je in! Boeken en Burgerschap. JSW, 104(7), 6-9.
Boerma, I. & Boland, A. (2022). Diversiteit in prentenboeken. Over verliefde koningen en prinses Kevin. HJK 49 (7), 6-9.
Veldhuis, M. & Boerma, I. (2024). Kijk naar jezelf! Universitaire pabostudenten ontwerpen en onderzoeken een geïntegreerd aanbod taal en rekenen-wiskunde. Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 43(5), 46-52.
Boerma, I. (2024). Een boekenclub als aanjager van de leesmotivatie en de literaire competentie van pabostudenten. In J. Dera & R. van Steensel (Reds.) Lezen in beweging. Ontwikkelingen in leesbevordering, lees- en literatuuronderwijs, digitaal lezen en toetsing (p.49-62). Eburon.